Waarom is er een vraagteken in de taal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
?

Antwoorden (2)

Zodat expliciet duidelijk is dat je een vraag stelt. Als je een zin leest zie je al lang voor het einde dat het een vraagzin is, wat belangrijk is voor de uitspraak van de zin, je gaat namelijk met je stem omhoog als je iets vraagt.

https://www.youtube.com/watch?v=tqNhEzrWQpY

Op zich kan je ook zinnen maken die zonder vraagteken geen vraag zijn.

Jan liep daar al de hele dag?
Jan liep daar al de hele dag!

(Niet de eerste keuze van een goed lopende zin maar, je snapt het punt)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Een ander voorbeeld.
Hallo Mr Tomaat !
Hallo Mr Tomaat ?
In de tweede zin ben ik niet zeker van de naam.
We hebben leestekens in een tekst om de tekst duidelijk te kunnen lezen én begrijpen.
Onderken niet het belang van leestekens! Een verkeerd geplaatste komma kan bijv. al een hele andere uitleg of betekenis aan een zin geven. Ik geef alleen maar het voorbeeldje van een politieagent die een gijzelnemer in de gaten houdt en een briefje van zijn meerdere krijgt waarop geschreven staat; 'Wacht niet, schieten'. Zou er hebben gestaan; 'Wacht, niet schieten', dan zou het bevel alleen door de plaatsing van de komma heel anders van betekenis zijn geweest.
Zouden er geen leestekens in een tekst staan, klonteren de woorden aan elkaar en zou een zin bijna onleesbaar worden, omdat een lezer niet weet waar gepauzeerd moet worden of waar nadruk moet worden gelegd.

Het vraagteken is eigenlijk het gemakkelijkste leesteken en is één van de leestekens die een kind het eerst leert toepassen. Het is zo heerlijk om een kind, dat al een hoog stemmetje heeft, een zin te horen lezen waarin een vraagteken staat en de stem nog anderhalve octaaf hoger gaat op het eind van de zin.
Het vraagteken is een leesteken dat wordt geplaatst aan het eind van een vraagzin. Het maakt duidelijk dat het een vraag of verzoek is, ook als de schrijver daarop geen antwoord verwacht. Het is overigens alleen nodig een vraagteken te plaatsen als het een directe vraag is. Bij indirecte vragen kan hij achterwege gelaten worden.