Het is een ander woord voor
genoeg
mooi geweest

Je zegt het als je vind dat iets moet ophouden.

In het oud Nederlands zei men: het is wel gedaan.
Het is goed gedaan, het is klaar.

Een eigenaardigheid van het Nederlands is dat het verkleinwoorden kan vormen van bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden. Men neemt aan dat die vorming in de kindertaal is begonnen en zich toen heeft verbreid.
Maar men zegt ook: hij zit er warmpjes bij; hij is knapjes ziek geweest en ziet nog wat bleekjes; we gaan eventjes uit; ’t is wat frisjes; doe ’t nog maar eens dunnetjes over; we blijven stilletjes thuis;
nou is het welletjes;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thhx voor je reactie. Ik begrijp wat het betekent, maar waar komt het vandaan?
Het woord "wel" of "welletjes" staat toch niet in realtie met "genoeg" of "mooi geweest"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel.
welletjes = genoeg, goed, voldoende, mooi geweest.
Het zijn synoniemen. wel = goed.
Zoals in:
We zijn veilig en wel thuis aangekomen. Zoals ook in:
welgevormd
welluidend
.......en in de wens: Wel thuis!