De uitdrukking: De mossen vallen van het dak? Het is heel erg warm! De mussen vallen van het dak??

Mijn grootvader had een boerderij met een rieten dak. Daar groeide mos op. In de zomer-bij of na langdurige droogte-kwamen er stukjes mos naar beneden, als het hard ging waaien of plotseling ging onweren. In de wikipedia staat dat de mussen van het dak vallen!! Dat heb ik nog nooit gezien!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Interessant!
Dit hebben al veel mensen zich afgevraagd.

Antwoorden (6)

Dan was het niet warm genoeg. Eerst valt het mos, en daarna volgen de mussen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk!
Daar lijken taalkundigen het niet over eens te zijn. Ik heb altijd geleerd dat het mussen waren, de vogeltjes dus. Maar nu kom ik ineens een artikel tegen waaruit blijkt dat het ook wel mossen kunnen zijn. Mossen kunnen dan een oude spelling zijn van mussen, maar het kan ook zijn dat de uitdrukking met mussen is ontstaan door een misverstand. Lees voor meer uitgebreide info de bron maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het heel hard waait, dan vliegen er hier inderdaad wel stukken mos van het dak, maar als de mussen van het dak vallen, zit ík binnen. Dan is het bloedheet. Voor het naar beneden vallen van mossen zijn regen en wind belangrijker.

Al sluit ik niet uit dat je etymologisch gezien wel eens gelijk zou kunnen hebben hoor. De uitdrukking zegt mij niets en strookt ook niet met mijn ervaring

***

Nog even verder gezocht, maar toch is dat etymologisch vermoedelijk niet juist ; eerder lijkts mossen een ouderwetse uitspraak voor mussen te zijn. Het is dan ook voornamelijk een spreekwoordelijke metafoor voor hoe verschrikkelijk warm het wel niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de noordkant van onze boerderij zit ook heel veel mos op de pannen,en mos is een vochtplant,als het langere tijd droog en warm is geweest dan gaat de mos uitdrogen,en daardoor trekt het zich een beetje los van het dak waar het op groeit,krijg je nou een goeie onweersbui ligt er altijd mos op de grond dat spoelt eraf.
maar de uitdrukking de mossen vallen van het dak gebruiken we hier niet. en de mussen vallen van het dak,de mussen zie je bij warmte- hitte alleen s,morgens vroeg en overdag bijna niet omdat het te warm is ze verschuilen zich,en s,avonds komen ze weer te voorschijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mos op het dak van de boerderij heeft niets met de warmte te maken. al zullen ze door de warmte best eerder los laten van het riet trouwens. "Mossen "Is een woord uit het plat Nederlands en betekent niets anders dan "Mus" Als het heel warm is wordt deze uitdrukking gebruikt en is dan ook niets meer dan een spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurkundig gezien heb je gelijk. Hoe warm het ook is: mussen vallen niet van de hitte van het dak.
Ook dagblad trouw wijdde een krantenartikel aan dit fenomeen:
"Mussen vallen echter niet van de hitte van het dak. Of het nou 25, 30 of 35° is; de sympathieke mus blijft actief. Wat de laatste tijd wel opviel, waren straten bezaaid met uitgedroogde mossen. Op daken van huizen die gedurende het grootste deel van de dag in de schaduw liggen, vormen zich in het doorgaans vochtige Nederlandse klimaat mossen. Tegen de provençaalse condities van deze zomer zijn de mossen evenwel niet bestand. Kortom, niet de mussen maar de mossen vallen bij langdurige droogte en hitte van het dak".

Toch zegt men: "De mussen vallen dood van het dak". Na enige tijd googelen kwam ik erachter dat veel meer mensen vinden dat niet klopt. Taalkundig wordt dit verklaard doordat in het Middelnederlands 'mus' 'mosch' was. In sommige dialecten is dit nog steeds zo. Bij het niet in dialect willen spreken, heeft men waarschijnlijk het woord mos in mus veranderd terwijl dit hier niet moest. Dit is door anderen overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het me na een uitzonderlijke hittegolf eens opgevallen dat er heel erg weinig mussen in de buurt waren. Het heeft toen jaren geduurd voor het aantal weer op zijn oude pijl zat. En dat komt me niet eens vreemd over daar die beestjes de neiging hebben nesten onder de dakpannen te bouwen. Daar wordt het op een zonnige dag heel erg heet. Dat kan zeker voor eieren en jongen niet gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had niet met de warmte te maken, maar met het feit dat het voor de mussen moeilijker was om in verstedelijkt gebied te leven. De mussen leken uit onze tuinen verdwenen te zijn.
Voor meer info zie: http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/9046-onze-huismussen-in-gevaar.html