Wat is de betekenis/achtergrond van het kinderlied met een vreemde tekst over zeven witte en rode vlooien en een onderbroek?

Als kind heb ik ooit een lied geleerd met een hele onwerkelijke tekst over zeven vlooien. Het lied refereert ongetwijfeld aan een politieke gebeurtenis uit een ver verleden. Helaas kan ik nergens iets over de achtergrond en betekenis vinden. Ter volledigheid nog even de tekst:

Het was nacht, het was nacht, het was midden in de nacht
Toen hoorden wij een vreselijke klacht
Het waren zeven vlooien
Drie witte en vier rooie
Die rooie waren zeven meter lang
Ze trokken vaders onderbroekje an
Een broek met gouden knopen
Die gingen ze verkopen
Aan wie aan wie aan wie
Aan koning Willem III

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is een springtouwliedje dat werd gebaseerd op een soort almanakken-poëzie die een nog veel oudere oorsprong kent. Een Latijns Carmen van Petrus Damianus (1003—1072), gebaseerd op Hooglied (III, vs 1—4) en op Mattheus (XXV, vs 6) is vermoedelijk de grondslag van een volkslied over wereldse liefde: "Wat hoor ik hier in 't midden van de nacht? Het was mijn minnaar, ik had hem nog niet verwacht". In de achttiende eeuw ontstonden parodieën op dit motief: "Het was nacht omtrent, het was midden in den nacht. Hoe komt je beddetje zo plat? Van een vlooitje van zes voeten!". En deze passage is vervolgens beland in dat springtouwdeuntje. Het heeft er vermoedelijk mee te maken dat arme mensen in vroeger eeuwen lang dezelfde kleren droegen en er nog weinig kennis over hygiëne en reiniging was. Iemand kon zo veel ongedierte bij zich dragen, waaronder vlooien. Dat zal 's nachts flink gejeukt hebben....

Bronnen:
http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/hand...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100