Wat is de betekenis/achtergrond van het kinderlied met een vreemde tekst over zeven witte en rode vlooien en een onderbroek?

Als kind heb ik ooit een lied geleerd met een hele onwerkelijke tekst over zeven vlooien. Het lied refereert ongetwijfeld aan een politieke gebeurtenis uit een ver verleden. Helaas kan ik nergens iets over de achtergrond en betekenis vinden. Ter volledigheid nog even de tekst:

Het was nacht, het was nacht, het was midden in de nacht
Toen hoorden wij een vreselijke klacht
Het waren zeven vlooien
Drie witte en vier rooie
Die rooie waren zeven meter lang
Ze trokken vaders onderbroekje an
Een broek met gouden knopen
Die gingen ze verkopen
Aan wie aan wie aan wie
Aan koning Willem III

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.3K
Antoni
6 jaar geleden
In sommige versies komt koning Salami voor, niet koning Willem III. Het is dus niet per definitie zeker dat er een politieke gebeurtenis aan het lied ten grondslag ligt (als ik ervan uitga dat koning Salami een fantasienaam is).
Antoni
6 jaar geleden
Zie http://www.wizzewasjes.be/?p=1853 voor een versie met daarin koning Salami.
Amadea
6 jaar geleden
Niet met een onderbroek, maar met waterlaarzen ken ik dit liedje. En er blijken meer variaties van te bestaan.
Antoni
een jaar geleden
Hier https://seniorplaza.nl/liedjes/zeven-vlooien/ vind je drie verschillende versies.

Antwoorden (1)

Het is een springtouwliedje dat werd gebaseerd op een soort almanakken-poëzie die een nog veel oudere oorsprong kent.

Een Latijns Carmen van Petrus Damianus (1003—1072), gebaseerd op Hooglied (III, vs 1—4) en op Mattheus (XXV, vs 6) is vermoedelijk de grondslag van een volkslied over wereldse liefde: "Wat hoor ik hier in 't midden van de nacht? Het was mijn minnaar, ik had hem nog niet verwacht".
In de achttiende eeuw ontstonden parodieën op dit motief: "Het was nacht omtrent, het was midden in den nacht. Hoe komt je beddetje zo plat? Van een vlooitje van zes voeten!".
En deze passage is vervolgens beland in dat springtouwdeuntje.

Het heeft er vermoedelijk mee te maken dat arme mensen in vroeger eeuwen lang dezelfde kleren droegen en er nog weinig kennis over hygiëne en reiniging was. Iemand kon zo veel ongedierte bij zich dragen, waaronder vlooien. Dat zal 's nachts flink gejeukt hebben....
Amadea
6 jaar geleden
angelinalucia
een jaar geleden
Ik denk toch dat hier meer aan de hand is. Kleuren en getallen zijn heel specifiek en hoe zit dat met het verkopen van vaders onderbroek aan koning Willem III? Het is bekend dat veel Engelse nursery rhymes een politieke achtergrond hebben, verpakt in een onschuldig kinderrijmpje. Een Nederlands voorbeeld is "Hop Marianneke". Er gaat een gerucht dat Willem III zijn vader in een dronken bui 's nachts vermoord zou hebben en dat dit is toegedekt; kan het zijn dat daarbij bepaalde staatslieden van verschillende gezindten zijn omgekocht om het schandaal te verbergen en de opvolging mogelijk te maken? Het is maar een suggestie.
Antoni
een jaar geleden
Hier https://www.harendekrant.nl/column/column-huub-t-hek-september-2017/ vind je in een column van ene Huub van 't Hek een verklaring: Het was nacht, ’t was nacht, ’t was midden in de nacht…..
Duisternis, duisternis en alles is duisternis. Willem III leeft in zijn eigen en vooral donkere wereld. De wereld van diepe jaloezie en grenzeloze haat. daar worden zeven vrouwen weer verkracht…..
Dit is de oorspronkelijke regel. De koning is een compulsieve verkrachter en kan dat wel zeven keer per nacht. Het getal 7 staat hier voor heel vaak of heel veel. daar kwamen zeven vlooien…..
Vlooien staan voor ‘ongedierte’ waar je last van hebt. In het geval van Willem III zijn dat mensen: kamerleden en ministers. Het getal 7 staat hier voor heel vaak of heel veel. (vervolg in volgende reactie)
Antoni
een jaar geleden
(vervolg) Vier witte en drie rooie…..
In het parlement heeft Willem III het meeste last van de liberalen, de protestanten en de katholieken. Zij worden geduid met de kleur wit. Later heeft hij ook last van de socialisten. Zij worden geduid met de kleur rood. Die vlooien waren alle even lang…..
Het maakt niet uit van welke richting een ‘vlo’ is. Elke ‘vlo’ heeft op Willem III dezelfde uitwerking. Zij trokken vaders onderbroekie an…..
Willem III liet zich graag gelden als de ‘vader’ van het volk. Na avondjes met te veel drank moest hij altijd streaken en in zijn blote uppie door het huis rennen. Een onderbroek was hem vreemd. Een broek met gouden knopen…..
Onderbroeken hadden knopen toen. Ter onderscheiding van gewone onderbroeken hadden koninklijke onderbroeken gouden knopen. Die gingen ze verkopen…..
Net als zijn vader en zijn grootvader hield Willem III van smijten met geld. Het volk weet hoe het daar een slaatje uit kan slaan. (vervolg in volgende reactie)
Antoni
een jaar geleden
(vervolg) Aan wie, aan wie aan wie? Aan koning Willem III
Zo is de koning heel mooi op zijn nummer gezet door de wijsheid van het volk. (einde)
Antoni
een jaar geleden
@angelinalucia, het lijkt dus een algemeen ironisch lied over Willem III te zijn. Volgens die column van Huub van 't Hek gaat het lied dus niet specifiek over de moord van Willem III op zijn vader.