De uitdrukking: een rib uit mijn lijf betekent: dat is heel erg duur. Nu is volgens de bijbel Eva geschapen uit een rib van Adam. Zie uitleg..

Is het toeval of heeft de uitdrukking hier ook wat mee te maken? (Zo ja, dat slaat dan nergens op, want wie zegt dat vrouwen altijd azen op de portemonnee van hun man?!:-p)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien slaat het er wel op, maar op een andere manier dan jij aangeeft in je toelichting. Hier de uitleg van het Genootschap Onze Taal: "Deze uitdrukking gaat terug op het scheppingsverhaal uit de Bijbel. In Genesis 2:21-22 staat: Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. Eva was dus letterlijk een rib uit het lijf van Adam. Waarschijnlijk werd later het wegnemen van een rib – dat zeer pijnlijk zal zijn als het gedaan wordt terwijl je bij bewustzijn bent – vergeleken met de 'pijn' die je voelt als je door één uitgave een enorme som kwijt bent." Als je het hele stukje wilt lezen, klik dan op onderstaande link (tevens bron van bovenstaande citaat)

Bronnen:
http://www.onzetaal.nl/advies/eenribuithetlijf.php

het is geen toeval, ik ben eens mn portomonee kwijt geweest, kreeg hem savonds terug inclusief hunkemoller en christine le duc klantenkaarten

Die rib uit het lijf van Adam was voor hem van heel grote waarde toen ze eenmaal Eva was. Een rib uit je lijf is dus iets wat voor jou van groot belang, waarde is.

ik denk omdat vrouwen veel geld kosten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100