Vanwaar kom de uitdrukking of het gezegde "het noorden verliezen ? "

Wat is de betekenis over dit gezegde ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Het komt uit de zeevaart. Vroeger navigeerde men op de sterren, waarbij de 'noordster' een belangrijke rol speelde vanwege zijn sterkte.
Sinds de uitvinding van het kompas is het noorden de richting waarin het kompas altijd wijst. Alle koersen worden vanaf het noorden berekend... je kunt je voorstellen wat het dan betekent om juist dat 'noorden kwijt te zijn'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij betekent het 'de weg kwijt raken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het verdwalen is.

Nu hebben we overal satellietnavigatie voor, vroeger natuurlijk niet en ging het navigeren met behulp van een kompas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met het reizen op een kompas. Als je "het noorden verliest", ben je de weg kwijt, ofwel in de war.
In de tijd dat men via de Noordkaap naar het Oosten probeerde te varen, gebeurde dit. Hoe dichter je bij de Noordpool komt, des te lastiger wordt het om het kompas goed gericht te houden. Als je exact op de (magnetische) Noordpool staat is er ook geen Noorden (of zelfs Oosten en Westen) meer, alleen nog maar Zuiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de ijskap op de noordpool smelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je helemaal de kluts kwijt bent en daardoor rare/vreemde dingen doet of zegt wordt er vaak gezegd "die weet niet meer waar het noorden is ".