paarden en runderen in het wild die in de winter niks te eten meer vinden,gaan
de bast van de takken van bomen en struiken afknabbelen.letterlijk ,op een houtje bijten.
11 jaar geleden
Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) staat houtje hier oorspronkelijk misschien voor een kerfstok(je) waarop schulden werden bijgehouden. Als je niet kon betalen, werd dat aangegeven door een kerf te maken op een stokje. Gewoonlijk waren er twee stokjes, die uit één stuk hout gespleten waren. Het ene was voor de schuldeiser (bijvoorbeeld de winkelier), het andere voor degene die de schuld had (de klant). De kerfjes op de twee stokjes moesten precies overeenkomen; de stokjes werden dan ook alleen gekerfd als de twee partijen samen waren. Als een kerfje maar op één van de stokjes voorkwam, dus alleen 'op het eigen houtje', was het niet geldig. Van daaruit moet zich dan de huidige betekenis van op eigen houtje hebben ontwikkeld: 'iets doen zonder de ander te raadplegen', 'eigenmachtig handelen'.

F.A. Stoett geeft deze herkomst ook, maar noemt ook een andere verklaring, namelijk dat houtje eigenlijk een houten schip aanduidt. De bestuurders (zoals de vertegenwoordigers van de rederij) hebben veel te zeggen over een schip. Als het echter van de kapitein zelf is, staat hij helemaal 'op zijn eigen houtje'. Alles wat hij doet, is op eigen verantwoording. De winst is voor hem, maar hij is ook aansprakelijk voor verlies, schade, enz. Hieruit zou zich dan de betekenis 'op eigen risico', 'voor eigen verantwoording, rekening' hebben ontwikkeld. Deze herkomst wordt als onwaarschijnlijk gezien.

Dat geldt ook voor een derde mogelijke herkomst, die een verband legt met de Bijbel. In Hosea 4, een aanklacht gericht aan de Israëlieten toen die niet luisterden naar God, staat: "Mijn volk raadpleegt een stuk hout, uit stokjes lezen ze de toekomst af. Ze zijn bezeten van ontucht en keren zich af van hun God." Met een stuk hout wordt een afgodsbeeld bedoeld; met het aflezen van de toekomst aan stokjes wordt stokkenwichelarij bedoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft precies hetzelfde antwoord als ik al eerder gaf maar nu zonder de eerste alinea. Dit antwoord gaat over 'iets op eigen houtje doen'. De vraag ging over 'op een houtje bijten'. Het grappige is wel dat jij een plus krijgt omdat je de eerste alinea niet mee hebt gekopieerd waardoor niet duidelijk is geworden dat dit totaal het verkeerde antwoord is ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je in de link kunt zien, gaat dit antwoord wel degelijk over op een houtje bijten Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh? Ik heb echt hetzelfde antwoord al eerder gegeven en dat begint met: "Iets op eigen houtje doen betekent dat je iets op eigen initiatief en/of alleen doet, zonder toestemming gevraagd te hebben of anderen verteld te hebben wat je gaat doen. Vaak heeft iets op eigen houtje doen de bijbetekenis dat je anderen eigenlijk wel ten minste had moeten informéren over je plannen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: ik dacht ook dat dit het goede antwoord was dus ik had hetzelfde probleem als jij en iemand wees mij daar dus op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Crea: geef je het nog toe of niet? Je antwoord gaat over 'iets op eigen houtje doen'.