waar komt de uitdrukking "het ondergeschoven kindje zijn " vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag +1

Het beste antwoord

Vroeger waren gezinnen doorgaans groter van samenstelling dan tegenwoordig het geval is en waren ze ook nog eens veel kleiner behuisd. In een muurkast in de woonkamer werd een bed ingebouwd waarin het hele gezin sliep met de deur op een kier. Overdag waren de deuren van de bedstee gesloten zodat deze aan het gezicht werd onttrokken.
In de bedstee bevond zich vaak onder het bed een lade, ook wel rolkoets genoemd, waarin de kleinste moest slapen. In arme gezinnen werden de kinderen zelfs in een aardappelbak onder het bed geschoven. Deze kinderen werden dus letterlijk ondergeschoven.Daar komt dus de uitdrukking vandaan.....

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de foto staat trouwens wel iets wat niet in het 'tijdsbeeld' thuishoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier heb ik tijdens mijn verblijf in Schotland een mooie uitleg over gehad:

Het ondergeschoven kindje is dat kindje dat sliep in het bed dat onder de vensterbank paste...

De vensterbanken waren vroeger zo breed dat je hier gewoon op kon zitten. En veelal lag het jongste kind in een bed dat onder de vensterbank paste...

Aldus vrij vertaald vanuit het Engels en van de Gids van 'Alnwick Castle'...

Toegevoegd na 34 seconden:
Alnwick is overigens net geen Schotland meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was dat het kindje dat - in vroeger tijden - in de la onder bedstede lag. Dan was het in ieder geval uit zicht en had je er weinig last van. Maar dat laatste is een persoonlijke interpretatie en ik mag hopen dat die la over voldoende ventilatie beschikte, zodat het kindje het overleefde :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is correct.. >+1
Deze uitdrukking gebruiken we eigenlijk alleen maar overdrachtelijk in de zin van iets dat er eigenlijk wel bij hoort maar nauwelijks aandacht krijgt.
Ik kan er vreemd genoeg op Internet niks over vinden zo snel, maar het heeft wel degelijk een historische, beetje folkloritische achtergrond.

Blijkbaar gebeurde het vroeger nog wel eens dat tijdens een bevalling de baby verwisseld werd of wanneer de baby overleed, het overleden kindje door de vroedvrouw werd weggemoffeld en er een arm kindje / vondelingetje voor in de plaats werd gelegd. Letterlijk er onder geschoven.

In die tijd waren er natuurlijk nog geen goede bloed- of DNA tests, maar mensen hadden vaak wel het gevoel dat er met dat ene kind iets niet helemaal goed was, dat het er niet helemaal bij hoorde. Het had dan ook niet zelden de laagste plaats in het gezin, en hoorde er dan officieel wel bij maar bungelde er eigenlijk maar een beetje achteraan. Het ondergeschoven kindje.