Waar komt de uitdrukking: "daar kun je vergif op innemen'' vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit van gehoord, weet je zeker dat het een uitdrukking is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/vergif Bovenste uitleg van vergif staat deze uitdrukking ook vermeld met de betekenis. Maar ik wil dus graag weten hoe deze ontstaan is.

Antwoorden (4)

Als je vergif inneemt weet je zeker dat je dood gaat (als er niet wordt gedaan, zoals maag leepompen etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stamt van een "godsoordeel" uit de middeleeuwen.
De verdachte moest gif innemen. Als hij dood ging was hij schuldig, als hij bleef leven onschuldig.
Het verwijst dus naar een grote mate van zekerheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het niet toevallig ook te maken met de filosoof Socrates, die zo zeker wist dat zijn ziel voort zou leven na zijn dood dat hij niet bang was toen hij zijn leven moest beïndigen door een gifbeker leeg te drinken (omdat hij zogenaamd een bedreiging was voor de staat)? Ik weet het niet hoor, ik doe maar een gok, maar het zou goed kunnen. Socrates leefde ver voor de Middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand écht voor 100% zeker weet dat iets op een bepaalde manier gaat verlopen en/of gebeuren, dan is het wel héél erg zeker dus.
Dat is dan nét zo zeker als... doodgaan wanneer je vergif inneemt!

Toegevoegd na 2 minuten:
De uitdrukking is ontstaan in de tijd dat er nog geen middelen waren om het vergif uit iemands lichaam te halen en/of te neutraliseren.