Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een oorsprong bekend van het woord 'luiwagen'?

Het woord 'ragebol' kan ik nog wel plaatsen, maar 'luiwagen'.......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

in het boek zie link staat dat sinds 1681 het woord luiwagen bekend is
in de zeevaart was dat een stok waarover beugels van de zeilen gleden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van Dale Groot Etymologisch woordenboek meldt dat de etymologieën van dit woord tot dusver speculatief zijn gebleven. Het woord is bekend vanaf 1682. Het is vermoedelijk een sterk vervormd woord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen zijn,maar dat is uit mijn eigen koker dat men het voor die tijd zonder steel gebruikte. Nadat er iemand op het lumineuze idee was gekomen om er een sok aan te bevestigen,zodat het minder inspannend werd,is het luie wagen en later verbasterd tot luiwagen geworden!
Zal wel niet correct zijn,maar ik vond het wel een verklaring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij schoot als 1e mogelijkheid het Franse "lavage" te binnen, toen ik veertig jaar geleden op de binnenvaart met de "luiwagen" héle dagen aan het werk werd gezet, als er eventjes niets te roestbikken of verven was....
Lavage/luiwagen dus, om mee te boenen, spoelen, wassen en schrobben. Meestal bleken zulke ingevingen op etymologisch gebied direct raak, maar deze heb ik nog nergens bevestigd gekregen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding