Is er een oorsprong bekend van het woord 'luiwagen'?

Het woord 'ragebol' kan ik nog wel plaatsen, maar 'luiwagen'.......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

in het boek zie link staat dat sinds 1681 het woord luiwagen bekend is
in de zeevaart was dat een stok waarover beugels van de zeilen gleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van Dale Groot Etymologisch woordenboek meldt dat de etymologieën van dit woord tot dusver speculatief zijn gebleven. Het woord is bekend vanaf 1682. Het is vermoedelijk een sterk vervormd woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen zijn,maar dat is uit mijn eigen koker dat men het voor die tijd zonder steel gebruikte. Nadat er iemand op het lumineuze idee was gekomen om er een sok aan te bevestigen,zodat het minder inspannend werd,is het luie wagen en later verbasterd tot luiwagen geworden!
Zal wel niet correct zijn,maar ik vond het wel een verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij schoot als 1e mogelijkheid het Franse "lavage" te binnen, toen ik veertig jaar geleden op de binnenvaart met de "luiwagen" héle dagen aan het werk werd gezet, als er eventjes niets te roestbikken of verven was....
Lavage/luiwagen dus, om mee te boenen, spoelen, wassen en schrobben. Meestal bleken zulke ingevingen op etymologisch gebied direct raak, maar deze heb ik nog nergens bevestigd gekregen....