Wat is de oorsprong van het woord 'welterusten' ?

Waar komt het vandaan en waar is het evt.een verbastering van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar ga ik even een nachtje over slapen...
weltrusten

Antwoorden (4)

Vroeger was het gebruikelijk om iedereen "een goede nacht" te wensen, vandaag de dag zegt men echter welterusten of de afkorting trus(te). Vermoedelijk is de herkomst van dit woord 'Ik wens je toe, wel te rusten' waar 'wel' in dit geval 'goed' betekent, zoals in vaarwel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt je een goede nachtrust gewenst: wel te rusten (wel=goed, rusten=slapen).
13 jaar geleden
De oorsprong is dat je als je opstaat, als je iemand tegenkomt s'middags, s'avonds of s'ochtends dat je hem groet en ook als iemand naar bed gaat. Wel betekend natuurlijk fijn of goed en te rusten is te rusten/slapen. Het betekend dus fijne nacht of goede rust ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welterusten:
Wel = Goed, Rusten: Slapen, ... , Te = verbindingswoord tussen beide woorden.
GoedTeRusten