Waar komt de uitdrukking: "De pijp uit gaan" vandaan?

sterven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat billboard ook te koop? :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer zo'n uitdrukking wat je "vaak" zegt en er nooit over nadenkt wat het betekend:) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het betekent, lijkt me wel duidelijk, maar wat is de oorsprong er van?
Ik hoop dat vanochtend te weten te komen.

Het beste antwoord

Vangpijpen

De basis van een eendenkooi is een plas water met een bos eromheen. De plas heeft vier 'zijslootjes', die vangpijpen genoemd worden. De kooihond lokt met een kwispelende staart de eenden in de pijpen.Als de eenden eenmaal in de pijp zwemmen laat de kooiker de eenden schrikken waardoor ze de pijp verder in vliegen en via een fuik in een hok terechtkomen. Daar komt onze uitdrukking 'de pijp uitgaan' vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere verklaringen voor, maar deze met die eendenkooi zie je bij verschillende bronnen, dus ik denk deze de juiste is. En bij beide spreken ze over dat het niets met roken, een schoorsteen of de pijp te maken heeft, dus plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe fantasievol de andere antwoorden ook zijn, is dit toch de juiste.Dat blijkt uit een artikeluit de Noaber van nazomer 2010.

Andere antwoorden (5)

Het amsterdamse district de pijp wordt gezien als een van de nederlandse levensaderen, wanneer deze verlaten wordt stap je simpelweg uit het leven en de drukte. Vandaar dus;
De pijp uit gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met het roken van een pijp. Er moet aan een pijp getrokken worden, wil het aanblijven. Als de roker van de pijp doodgaat, kan hij niet meer trekken, en gaat de pijp uit.

Maar ik weet het niet zeker, dit was het eerste wat in me opkwam :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat Mangal zegt, lijkt me ook heel logisch :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pijp uit gaan!

De pijp word bedoeld als schoorsteen.

Als je dood bent en je wordt dan gecremeerd, dan gaat de rook via de schoorsteen (pijp) naar buiten.

Het zal duidelijk zijn dat die rook, de resten van een overledene draagt.

Dus de pijp uit gaan.

Toegevoegd na 19 minuten:
Aangezien een reactie, zal ik een bron toevoegen om te bewijzen dat cremeren al uit de oudheid stamt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij dat als iemand dood ging, en verbrand werd, in een oven, en dan zijn rook van zijn lichaam zo "de pijp uit ging"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitdrukking 'de pijp uitgaan' heeft niks met roken of een schoorsteen te maken, maar waarschijnlijk met pijp in een betekenis die nu bijna niemand meer kent, namelijk ‘konijnenhol’ of 'konijnenpijp'.
Het idee is dat het konijn uit die pijp was vertrokken om niet meer terug te keren.