Een broodjeaapverhaal of stadssage (en: urban legend) is een (meestal) verzonnen verhaal dat als waar gebeurd wordt doorverteld. Het heeft altijd de vorm van een interessante geschiedenis – vaak van recente datum – met bijzondere, soms bizarre feiten. Vooral door de manier waarop deze verteld worden wint het verhaal aan overtuigingskracht. De gepresenteerde feiten berusten echter veelal niet op waarheid. Er zijn verhalen die oorspronkelijk op waarheid gebaseerd zijn, maar door het mond tot mond doorgeven zodanig zijn veranderd dat er van de feiten in veel gevallen niets meer klopt.

Het begrip broodjeaapverhaal raakte in Nederland in zwang nadat de schrijfster Ethel Portnoy in 1978 een aantal van dergelijke verhalen had gebundeld in een boekje Broodje Aap. De folklore van de postindustriële samenleving. De titel is ontleend aan het verhaal dat in een bepaald restaurant broodjes met apenvlees te koop zouden zijn. In Vlaanderen spreekt men vaker van een stadslegende of urban legend, hoewel de benaming broodjeaapverhaal tegenwoordig ook daar ingang heeft gevonden.

Broodjeaapverhalen bevatten vaak een kern van waarheid, zoals Vreemdgaan bij de Eskimo's en Hackfleisch. Vaak circuleren verschillende versies van verhalen in verschillende landen, en veranderen de verhalen in de loop van de tijd zodat ze interessant blijven, zelfs als de beleving ervan door de mensen in de tijd verandert. Ook hardnekkige pseudo-wetenschappelijke misverstanden worden tot de broodjeaapverhalen gerekend. Het komt voor dat een verhaal dat voor broodjeaapverhaal doorgaat, toch blijkt te handelen over een gebeurtenis die in de werkelijkheid heeft plaatsgehad. Ook is het mogelijk dat een gebeurtenis die oorspronkelijk als broodje-aapverhaal is verteld, later alsnog plaatsvindt. De geloofwaardigheid van het broodjeaapverhaal wordt hierdoor begrijpelijk, daar de realiteit soms ongeloofwaardiger kan zijn dan het vreemdste verhaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Broodje aapverhalen worden overal ter wereld verteld, maar de naam die eraan gegeven wordt, verschilt van land tot land. Engelstalige landen spreken van 'urban legends'. Belgen hebben het over stadslegendes. In Zweden noemt men ze 'Klintbergare' nadat publicist Bengt Klintberg enkele boeken met broodje aapverhalen schreef.
In Nederland moet we het doen met de term 'broodje-aap'. Deze term raakte in de jaren zeventig in zwang toen schrijfster Ethel Portnoy een aantal legendes verzamelde en in boekvorm publiceerde. Titel van het boek: Broodje Aap.

In het titelverhaal wordt de vrachtwagen van een leverancier aan een fastfoodketen van achteren aangereden. Daardoor valt de achterklep van de wagen open en valt een van de basisproducten voor de hamburgers naar buiten: het lijk van een aap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het begrip broodjeaapverhaal raakte in Nederland in zwang nadat de schrijfster Ethel Portnoy in 1978 een aantal van dergelijke verhalen had gebundeld in een boekje Broodje Aap. De folklore van de postindustriële samenleving. De titel is ontleend aan het verhaal dat in een bepaald restaurant broodjes met apenvlees te koop zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit stamt af van een 'broodje-aap-verhaal' er ging een gerucht rond dat er broodjes werden verkocht met apenvlees erin ipv gewoon rund etc. Dit bleek niet meer dan een gerucht te zijn en omdat het een best apart verhaal was en typisch een gerucht, heten deze geruchten nu broodje-aap-verhalen.
Zo, dat was zo kort mogelijk.