Wat betekend de uitdrukking "je kop keren"?

Vanmorgen is naar mij de opmerking gemaakt dat ik mijn kop niet zo moet keren door mijn moeder, maar weet niet wat dat betekent. en ik moest er maar over nadenken. Nou, ik ben vrij wakker en helemaal uitgedacht, maar ik kom er niet uit. Wie kent deze uitdrukking en is bereid mij dit uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

Je dwars gedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je keren is je omdraaien, je kop omkeren dus, ofwel niet luisteren als je wat gezegd wordt. Mocht dit al te irritant zijn zeg dan licht je veren eens ( denk aan een kip die kuikens onder haar vleugels houdt), oftewel ik kan zelf wel nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het ook nergens vinden, maar mijn gevoel zegt dat je het moet zoeken in de trant van ; altijd doen wat je moeder zegt of haar oordeel altijd dermate belangrijk vinden dat je haar meestal opvolgt.
Vooral omdat je schrijft; dat je je kop niet zo moet laten keren DOOR je moeder. Voor mijn gevoel zegt dat dat jij je dus vaak laat beïnvloeden door jouw moeder.

Als jij altijd tegen haar in zou gaan dan zou jij 'je kont in de krib gooien'. Je laat nu 'je hoofd door haar keren' (in haar richting) en jij laat 'je oren naar haar hange'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou zeggen; denk nog eens na over het gesprek dat hieraan vooraf ging en dan kan je zelf nagaan waarin het verwijt lag (want zo klinkt het). Luisterde je juist wel naar jouw moeder of ging je juist tegen haar in? Dan kan je makkelijker bepalen waardoor het gezegd werd en wat hiermee bedoeld werd.