wat betekent de uitdrukking ik heb een steen in mijn schoen?

En dan niet letterlijk maar figuurlijk. Ik snap de context wel van de zin waar ik hem in las maar kan iemand mij vertellen waar je deze uitdrukking allemaal voor kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je niet 'met lood in mijn schoenen'?

Antwoorden (4)

Ik heb nog nooit gehoord van deze uitdrukking. Ik vraag me af of het wel een officiele uitdrukking of gezegde is.

De betekenis laat zich raden; je hebt ergens last van.
13 jaar geleden
Ik ken die uitdrukking alleen maar als letterlijk bedoeld. Het zou eventueel figuurlijk zo iets kunnen zijn als: Ik heb een blok aan mijn been.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lood in de schoenen ken ik wel, dat houdt in dat je ergens met tegenzin heen gaat.
Maar steen in de schoenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Wij' zeggen dat altijd als iemand, zogezegd, mank loopt om stoer te doen. Dan heeft diegene een steentje in z'n schoen. Geen idee of je dit bedoeld, figuurlijk zou het idd zoiets als 'een blok aan mijn been' kunnen betekenen.