Ik denk dat het komt van het gaat niet gebeuren ook al schrijf je het op je buik en iedereen kan het lezen het gebeurd toch niet. Ik denk dat ze toevallig de buik hebben gekozen en dat het net zo goed "dat kun je wel op je hoofd schrijven" zou kunnen zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kan het op je buik schrijven...je kan het wel vergeten
schrijf t op je buik verder leest niemand t
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat het spreekwoord verder luidt: dan kun je het met je hemd uitvegen. Ik voeg er een link aan toe, naar nog veel meer uitdrukkingen en gezegden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2664. Iets aan de zoolen van zijn schoenen kunnen schrijven,
d.w.z. op iets niet behoeven te rekenen, vooral van schuldvorderingen gezegd. Vgl. Het Volk 18 Aug. 1915 p. 3 k. 2: Hij moet zich maar eenige offers getroosten, zijn verlofdagen moet hij maar aan de zolen van zijn schoenen schrijven; van betaling voor extra arbeid schijnt geen sprake te zullen zijn; fri. dat kinst mar onder 'e soal fen 'e skoech skriuwe, daar komt niets van te recht; syn. van iets op zijn buik kunnen schrijven. Zie Harreb. I, 103: Schrijf het op uw buik, dan kunt ge het met uw hemd uitwisschen; Schakels, 117: En de centen die je te wachten heb, ken je op je buik schrijven; L. Bakelmans, Zonnekloppers, bl. 36: We betalen potverdekke niks. Schrijf die pintjes maar op uwen buik.... die is dik genoeg. Voor Zuid-Nederland vgl. Antw. Idiot. 1620: dat kunde op uwen buik schrijven en met uw hemdslip uîtvègen. Zie no. 151; 1312 en vgl. het vroegere, thans nog Zuidndl. iets in zijn doodboek schrijven1); afrik. dat kunt ge wel op uw pens schrijven; het lat. in aqua scribere; gri. καθ᾽ὕδατος γ ράφειν; hd. etwas in den Schornstein oder Rauchfang schreiben.