Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heten uitdrukkingen die iedereen kent, maar waarvan niemand weet waar ze vandaan komen? Bijvoorbeeld: Weten waar Abraham de mosterd vandaan haalt.

Het antwoord zou iets in de trant van ".....uitdrukkingen" moeten zijn.

Toegevoegd na 1 week:
Het antwoord is redelijk specifiek, dus niet "gezegdes" of "spreekwoorden". Er wordt gevraagd naar een specifiek soort uitdrukking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag klopt niet. Hij weet waar Abraham de mosterd haalt - hij weet hoe de zaken in elkaar steken.
Dit is een verbastering van mutsaard (houtstapel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gewoon spreekwoord. Mosterd zou een verbastering zijn van mutsert (bussel hout) Abraham wist waar hij mutserts moest halen om zijn zoon te offeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Hoi, volgens mij noem je dat "spreekwoorden"of "gezegden". Vaak is wel bekend waar deze vandaan komen. Hieronder een link naar een website waarop deze voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is denk ik het goede antwoord.
Maar het voldoet niet aan de eis van de vraagsteller: Het antwoord zou iets in de trant van ".....uitdrukkingen" moeten zijn. Van mij een plus.
Bedoel je de term 'versteende uitdrukkingen'?
Deze term wordt gebruikt als er spelling gehanteerd wordt die inmiddels in het dagelijks taalgebruik verouderd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor dat soort uitdrukkingen bestaat geen specifieke naam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding