Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent de uitdrukking "dwarsverbanden leggen"?

Deze uitdrukking kom je overal tegen. In vacatures, in competenties (bv. in het onderwijs), in wetenschap. Het aparte is dat ik toen ik ging googlen er nergens een serieuze betekenis was te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik weet ook niet of het schrijf taal is ,maar iets dingen weten tecombineren ,achter dingen en gebeurtenissen een verband zien ,en daar goede conclusies uit weet te trekken .soms ook wel gebruikt voor mensen die tegen gestelde meningen op een lijn weten . en dus bindend zijn in een organisatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het staat wel in de Dikke van Dale. In constructies
kunnen het dwarsverbindingen zijn, dus dwars op de hoofdrichting. Daarvan afgeleid is de figuurlijke betekenis
voor personen die ingezet worden om de hoofdstructuur
van de organisatie zijdelings te ondersteunen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dwarsverband: Een verbinding die een constructie versterk of naar een onderlinge samenhang of wisselwerking.
voorbeeld:
Economie & grondstoffen:
• Om economische redenen worden de grondstoffen van de aarde uitgeput.
Om producten te maken zijn er altijd grondstoffen nodig maar die zijn niet oneindig, er zijn tientallen grondstoffen waarvan de export binnen de 10j in het gedrang komt door schaarste. Landbouwgrond word uitgeput, mijnen worden uitgeput enzovoort. De wereld word als het ware uit geperst, en dieren, plantsoorten en ons hele ecosysteem heeft daar onder te lijden.
• Geen grondstoffen > geen producten > geen verkoop > geen winst.
Wanneer grondstoffen schaars zijn is het hoog waarschijnlijk dat de vraag hoger is dan het aanbod > prijzen stijgen > slecht voor de economie. Bovendien kunnen landen waar grondstoffen schaars zijn kunnen economisch uitgebuit worden door andere landen die wel grondstoffen hebben.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding