welk boek is dit? heb het nodig voor nederlands. (lees bij extra uitleg)

Een moedeer van een vriendin van mij vertelde over een film en daar was ook een boek bij. Nu ben ik benieuwd naar het boek. Het boek is van een nederlandse schrijver.

plot: het speelt zich af in de vroegere jaren. Een meisje komt uit een groot gezin met weinig inkomen. Om extra geld te verdienen gaat ze schoonmaken bij een familie. De zoon des huizes verkracht haar en zij raakt zwanger van hem. Jaren later ontmoet ze een man met wie ze besluit te trouwen, maar ze verteld hem niet over haar kind. Op de dag van de bruiloft biecht haar aanstaande man op dat hij vreemd is gegaan. Zij vergeeft hem en verteld hem dat ze verkracht is vroeger en al een kind heeft. De man kijkt haar vies aan en wilt niet met haar trouwen.

Tot zo ver weet ik het nog.
Wie weet het antwoord door wie dit boek is geschreven en hoe het heet?

Alvast bedankt

Toegevoegd na 3 minuten:
vroegere jaren bedoel ik van voor de tweede wereldoorlog

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het plot dat jij schetst is precies hetzelfde als dat van de Britse roman "Tess of d'Urbervilles" van Thomas Hardy en daar is ook een film van.. Bedoel je deze misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dacht ik ook al, maar ja, dat is niet Nederlands... Het kan zijn dat het verkeerd begrepen is door de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat lijkt me, want het is exact hetzelfde verhaal.. Het lijkt me sterk dat er een Nederlandse auteur is geweest die Thomas Hardy zo schaamteloos heeft durven te kopieeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was dus toch de goeie?? Nou veel leesplezier in ieder geval!

Andere antwoorden (1)

Ik adviseer je naar een grote bibliotheek te gaan, daar kunnen ze in veel databases voor je zoeken.
Ik ben redelijk thuis in de Nederlandse literatuur, maar dit zegt me zo niets.
Als anderen het ook niet weten: op naar de bieb!