Hoe bereken je uit hoeveel A4tjes een boek bestaat?

Een boek heeft 450 blz. maar het boek is wel de helft van een A 4 formaat. Uit hoeveel A4tjes zou dit boek bestaan wanneer je het uit tikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Neem een A4'tje en vouw het dubbel. Dit formaat heet dan A5. Dat zit zo: de verhouding breedte:lengte = 1: wortel 2. Dat is heel handig, want door het dubbel te vouwen blijft de vorm gelijk. A0=1m^2. Dus een A4'tje is 1/16 vierkante meter. Heb je 80 grams papier, dan weegt een A4'tje 80/16= 5 gram. Dan weet je dat ook.
Als het papier dubbelzijdig bedrukt wordt, heb je dus 4 bladzijden.
Jouw boek heeft 450/4=113 A4'tjes nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je hetzelfde lettertype en indeling gebruikt, beide kanten van het papier bedrukt delen door 4 dus 112
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reken je even mee?
1 A4 kan op 4 kanten beschreven worden als je het blaadje dubbelvouwt.
Het boek is immers 1/2 A4 formaat. 450 /4=112,5