Hoeveel jaar gaat een paperback mee?

Ik vraag dit omdat ik veel paperback boeken heb ( zijn niet in harde kaft ) maar lees ze graag na 10 15 of 20 jaar nog eens opnieuw staan wel netjes in een boeken kast alleen de rug krijgt zon dus hoe lang duurt het gemiddeld voor een paperback uit elkaar valt ? En heeft het nut een twede exemplaar te hebben ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Amadea
4 jaar geleden
De rug zal verkleuren en de lijm verdrogen. En de bladzijden worden steeds donkerder. Maar het is goed mogelijk om losse pagina's opnieuw in te lijmen, dus wat dat betreft blijft een pocket lang leesbaar.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik heb zelf een heleboel pocket boekjes van mijn moeder. Die zijn van rond 1960 / 1970. Hebben ook altijd netjes in een boekenkast gestaan, ook met de ruggen in de zon. Bij sommige zijn wat bladzijden los geraakt, maar de meesten zijn nog gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea maar dit heb je op een gegeven moment ook met hardcovers lijkt mij ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heer voldermort ik begrijp dus dat ze met wat geluk bijna een mensen leven mee moeten kunnen gaan?
Ritsuka
4 jaar geleden
Als ik kijk in 2dehands boekenwinkel, dan liggen er soms hele oude borken die nog prima te lezen zijn. Je merkt dat de kaft inderdaad wat los raakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ritsuka maar dat zou evt kwestie van opnieuw inlijmen zijn toch ?
HannekeJanssen
4 jaar geleden
De ene pocket is van een veel betere kwaliteit dan de andere. Sommige laten sneller bladzijden los, anderen blijven jarenlang goed. Het ligt er ook erg aan hoe vaak een boek wordt gelezen, en hoe: het boek wordt er niet beter van als je een boek open op de kop neerlegt, of een "dikke" boekenlegger gebruikt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hannekke ik leg mijn boeken nooit op de kop open ben er over het algemeen heel zuinig mee lees ze graag alleen na zoveel jaar nog een keer opnieuw maar vaak zijn de boeken dan niet meer verkrijgbaar vandaar mijn vraag
Pieterke
4 jaar geleden
En als je paperback uit elkaar valt vind je hier tips hoe je e.e.a. zelf kunt lijmen: http://www.nijhoflee.nl/repareer-boek-lijm/
Amadea
4 jaar geleden
Alleen bij gelijmde boeken kunnen bladzijden losraken. De meeste hardcovers zijn genaaid.

Antwoorden (1)

Een aantal van mijn paperbacks is al bijna 50 jaar oud. Ik begon destijds boekjes te kopen uit de Prismareeks voor Fl 1,25 (zou nu ca een halve Euro zijn). Ik lees ze nog steeds.
Mijn dochter heeft nu ruim 200 stuks meegenomen en leest ze ook weer een aantal jaren.
Bij enkele boeken merk je, dat de hoekjes van het papier gaan verpulveren, maar dat heb je ook met harde kaften.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ik begrijp hier uit dat ze dus impreciepe tot op me oude dag (zo gezegd ) leesbaar zouden moeten zijn ? En dat boeken die je niet leest even goed uit elkaar zullen vallen op den duur ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Kanjer1992
Dat heb je goed begrepen.