Gelooft Spinoza in vrijheid?

Ik ben de laatste tijd mij wat aan het verdiepen in Spinoza maar er is 1 ding dat ik niet begrijp. Ik heb al begrepen dat Spinoza de vrije wil afwijst maar het lijkt mij dat hij wel in vrijheid gelooft. Hoe kan dit dan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

In het Theologisch-Politiek Traktaat pleitte Spinoza voor volledige vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid. Dat soort vrijheid was hij dus juist erg voor itt de heersende klasse van zijn tijd die daarin veel conservatiever waren. Het is inderdaad wel zo dat dat een andere soort vrijheid is dan die hij behandelt mbt de vrije wil die volgens hem als determinist niet bestaat, er bestaat nl maar één substantie en dat is God of de Natuur, de mens zelf is wezenlijk gezien geen echte substantie en daarin ontbreekt het hem dus aan een vrije wil
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Duidelijk en begrijpelijk uitgelegd.