Hoe komt het dat bepaalde schrijvers zo populair zijn bij de lezer?

Bij bepaalde schrijvers spreek je van een hypevorming. Iedereen wil de boeken van die schrijver lezen. Hoe komt dat?
Bijv. Francine Oomen, Carry Slee, etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (9)

Omdat hun schrijfstijl een breed publiek aanspreekt. Of vanwege mond-op-mond reclame ... denk maar aan "50 shades of grey" (sorry ken de Ned. vertaling niet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze voor een duidelijke doelgroep iets schrijven en vaak omdat ze herkenbare dingen oproepen bij de doelgroep.

En vaak wordt het boek ook verfilmd, waardoor de boeken weer in trek zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de reclame, bij de juiste tv-programma's verschijnen, en er dan ook nog leuk uitzien.
Niet alleen producten hebben een goede marketing nodig, ook mensen zoals schrijvers en zangers
anneliez
11 jaar geleden
Dat komt doordat ze goede boeken schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet niemand precies, hoe dat komt.

Als men dat wel zou weten, dan zou iedere beginnende schrijver die toverformule kunnen toepassen......

Net zoals niemand precies weet wanneer een popnummer, een stuk muziek, een grote hit wordt...........en waarom.

Persoonlijk begrijp ik helemaal niets van de hype rond
Joanne Rowling. In eerste instantie begreep zij het zelf ook niet.
Feit is dat haar Harry Potter, toen die na het eerste boek begon te lopen....op een enorme vakkundige fantastische commerciele manier is uitgebuit, uitgeput, uitgewerkt etc.

En blijkbaar spreekt dat een publiek aan wat gevoelig is voor trends en hypes en "erbij horen".

Hetzelfde, voor een andere leeftijdscategorie, is gebeurt met Kluun. Zijn boek "Komt een vrouw bij de dokter" werd een groot succes.
En dan gaat er een circus lopen van tv-programma's, commercie, kletsen er over. En dan wil "iedereen" het gelezen hebben........en daar heb je je hype.

Vervolgens - en dat is het ergste - wordt alles wat die Kluun uit zijn pen laat rollen, een succes.
Hoe vreselijk het ook is.

Op een gegeven moment kom je er achter dat
kwaliteit te verkiezen is boven kwantiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt doordat de uitgeverij een slimme marketing voert op bepaalde boeken. En als je in de trein veel mensen een bepaald boek ziet lezen, of bij boekhandels steeds hetzelfde boek in allerlei top-tiens ziet liggen denk je vanzelf dat het wel goed zal zijn. Totdat je ontdekt dat die gepromote boeken helemaal niet beter zijn dan boeken die je met je eigen intuïtie en een goede recensie hier of daar hebt gekozen.
Ik was bijna in de 50 shades of Grey-val getrapt tot ik van een mij gewaardeerde recensent las dat het een soort veredelde keukenmeidenroman is. Die sla ik dus over - en mocht ik me vergissen en het tóch een geweldig boek zijn, dan heb ik pech.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Populaire boeken verschijnen op het juiste tijdstip in de juiste omstandigheden (zoals ook de Harry Potter-boeken) en ook zijn ze gemakkelijk leesbaar en is het verhaal eenvoudig te begrijpen. Bovendien is het onderwerp van alle tijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feit is dat veel mensen niet weten wat goede boeken zijn. Ze verdiepen zich er weinig in, omdat nu eenmaal niet iedereen genoeg interesse heeft in de boekenmarkt.
Feit is ook dat vrijwel iedereen zo nu en dan graag een boek leest. Maar: hoe een goed boek te kiezen als je er weinig verstand van hebt? Dan ga je te rade bij anderen, bij de media of de leeslijst van je school.

Media/anderen: dit heet mond-op-mondreclame. Iemand leest een goed boek, tipt twee anderen en zij tippen ook weer twee anderen. De media pakken het op, misschien ook deels door goede marketing en timing van de uitgeverij, en voor je het weet is een boek een hype. Dat is zeldzaam voor nieuwe boeken, maar er is op elk gegeven moment wel minstens één boek of serie "hip". Op dit moment is dat de Vijftig tinten-serie, een tijd geleden de Harry Potter-boeken en tussendoor komen boeken als Het Diner van Koch, Komt een vrouw bij de dokter van Kluun, Tonio van A. F. Th. van der Heijden op omdat ze prijzen winnen en aandacht genieten.

De leeslijst op school is een interessanter verhaal. Want hoe komen die boeken op die lijst? Van veel oude teksten (middeleeuwse romans) zoals Karel ende Elegast kun je zeggen dat ze erop staan omdat ze studietechnisch zo interessant zijn. Ik als student Nederlands werd direct geconfronteerd met het feit dat de Karel ende Elegast nu eenmaal een goed studieobject was omdat het alle elementen bevat van een typische middeleeuwse Karelroman. Andere boeken zoals De Aanslag van Mulisch, Bint van Bordewijk en Het Gouden Ei van Krabbé blijven in de leeslijst staan omdat ze prettig lezen én ze tegelijkertijd door leraren van hoge waarde worden geschat. Een leraar die die boeken vroeger las omdat zijn docent ze aanraadde, zal ze ook aan zijn eigen leerlingen aanraden, ongeacht de vraag of ze nog "actueel" zijn (voor zover een boek "actueel" moet zijn).

Op zo'n manier bouwt een literatuur zijn eigen canon op. Boeken als die van Kluun hoef je over twintig jaar echt niet meer in de canon te zoeken, daarvoor is het niet "literair" genoeg. Andere boeken, zoals Tonio, De Maagd Marino van Yves Petry of - volgens veel literaire critici de enige echte grote schrijver van dit moment - Arnon Grunberg, wel. Ze waren actueel en werden toen hoog aangeschreven, blijven dat en zullen ooit op leeslijsten geplaatst worden als "lees het nou maar, da's literatuur".

Je hebt een heel interessante vraag gesteld - van mij een +-je! Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord. ;-)

~Amfi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat ze op de site: top10boeken.net
kijken, dit is namelijk een ontzettend goede site om de laatste top 10 boeken reviews van succesvolle schrijvers en schrijfsters te kunnen lezen en/of desgewenst direct te bestellen! Groetjes, Brandon