Wat is volgens jullie een boek dat de wereld veranderd heeft? Ik bedoel buiten de voor de hand liggende boeken als de bijbel of Koran.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

The origin of species van Charles Darwin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Nogal veel.
Das Kapital, Dagboek van Anne Frank, Magna Carta, kan nog wel doorgaan....
14 jaar geleden
Telefoonboek, omdat het mensen met elkaar in contact heeft gebracht en veel verbindingen tot stand heeft gebracht.

Toegevoegd op 29-06-2009 23:14:46
Voor het mobiele telefoon-tijdperk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek van Sonja Bakker heeft toch een hoop mensen geholpen met afvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter: 'heeft toch een hoop mensen die al weinig nadachten, nog afhankelijker gemaakt dan ze al waren' (kom op, die mensen kunnen alleen afvallen als iemand het stapje voor stapje voor ze opschrijft, zielig hoor)
De gebruiksaanwijzing van de boekdrukmachine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mein Kampf of is dat ook te voor de hand liggend.

dan als 2de keuze maar de Kamasutra
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ma Cuisine van Escoffier, de Grootmeester van de franse keuken. Hij heeft met zijn recepten de basis gelegd van een nieuwe wereldwijde kook cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De revolutionibus orbium coelestium van Copernicus waarin hij de beweging van de planeten en dus dat de Aarde om de Zon draait, uiteen zette.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
YES... ook een goeie!!!
Das Kapital van Karl Marx.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit... niet aan gedacht! Waar ook!
De Duivelsverzen van Salman Rushdie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege eeuwendurende invloed op de westerse wetenschap, theologie en ethiek, noem ik drie werken van Aristoteles: de Fysica, de Metafysica en de Ethica Nicomachea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is tot nu toe geen enkel boek dat de wereld heeft veranderd... ook niet de bijbel of de koran...
geen enkel boek is in staat tot zoiets...
een boek heeft hooguit invloed op de ideeën en overtuigingen van de mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft wel een beperkt beeld aan van de wereld. De wereld zijn de mensen die er op leven en die worden beïnvloed door boeken en geschriften. Van de meest invloedrijke boeken zijn de koran en bijbel nu juist wel goede voorbeelden, maar zeker niet de enige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens met bovenstaande opmerkingen. Lezen en interpreteren mensen... proberen te begrijpen wat er staat. Hetgeen onverlet laat dat vragen in zichzelf goed en duidelijk moeten zijn. Zoals deze vraag. Deva neukt mier, in dit geval (vergeef me de uitdrukking... 'zoekt spijkers op laag water' had ook gekund, maar dat is minder krachtig.
Op een door een Amerikaanse uitgeverij samengestelde lijst van boeken die de wereld hebben veranderd staan veel boeken van wetenschappers (Albert Einstein, Isaac Newton, Copernicus) en filosofen (Plato, Descartes, Nietzsche), maar ook van ontdekkingsreizigers, politici en staatshoofden. De lijst kunt u hieronder bekijken.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij vindt dat Harry Potte de wereld heeft veranderd?!?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat die reactie op mijn antwoord bedoeld is?
Mijn antwoord is: ja.
De boeken hebben namelijk mijn wereld positief beïnvloedt. Ze zijn zo fantasierijk en ik ga er helemaal in op. Ze hebben me door een zeer zware tijd heen geholpen. Dus mijn wereld heeft het veranderd, en de wereld zoals ik die zie, is mijn wereld.
Harry Potter serie.
Alle andere boeken waar ik aan dacht zijn al genoemd, dit was de laatste waar ik aan dacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boek dat de wereld uiteindelijk zal gaan veranderen, en dat proces is al gaande:
'Een cursus in wonderen'.
Hier kunnen en willen we vroeg of laat echt niet omheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele werk van Sigmund Freud. Niet dat hij het volstrekte wetenschappelijke gelijk aan zijn kant heeft (gehad)... er is voldoende en vooral ook degelijke kritiek op zijn werk en zijn theorieën.. hij heeft wel bijgedragen aan de ontwikkeling van een nieuw mensbeeld.

NB
Toe ik even op wikipedia keek om een exacte titel te kunnen noemen, las ik onder meer het volgende: "Toen Freud door de Gestapo gedwongen werd om zijn woonplaats Wenen te verlaten, moest hij een document ondertekenen dat de Gestapo hem goed behandeld had. Dit deed hij met het onderschrift; "Ik kan iedereen de Gestapo aanbevelen."". Als het waar is (en dat zal wel), dan had de man nog humor ook.

PS
Fons Jansen zei ooit: "Eet meer Freud, dan blij je Jung en dan word je Adler". Ook geinig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De IKEA_gids. Iedereen heeft in zijn huis wel een meubel van deze firma staan. De IKEA-gids is niet voor niets het boek met hoogste oplagecijfers ter wereld, nog hoger dan de Bijbel en de Koran!