Vragen schrijvers of uitgeverijen geld als je toestemming vraagt om gedeeltes uit hun boek te gebruiken?

Het gaat natuurlijk niet over een half boek overnemen, maar over bepaalde gegevens gebruiken, natuurlijk met bronvermelding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het ligt er een beetje aan wat voor gegevens het zijn.
Als een schrijver in een boek allerlei gegevens neerzet, die je ook via andere bronnen kunt achterhalen, of die algemeen bekend zijn (het aantal regendagen in Nederland, of sterftecijfers bij griep) dan is er niets aan de hand, en kun je het zo overnemen. Toevallig haal je het uit dat boek, maar je had het net zo goed ergens anders kunnen vinden.

Maar ook als de gegevens uniek zijn, d.w.z. de gegevens zijn tot stand gekomen, uit onderzoek van de schrijver, dan zou het in de praktijk nog weleens mee kunnen vallen met betaling voor overname. Als het inderdaad niet gaat, om een half boek overnemen (zoals je schrijft) maar om gebruik van een paar gegevens, en dan ook nog eens met bronvermelding, dan moet het wel heel vreemd lopen als je daar voor moet betalen.

Uitgeverijen en schrijvers zijn in de regel dolblij als ze geciteerd worden; het is alleen maar reclame. De veiligste weg is gewoon contact opnemen met de uitgeverij en je plannen voorleggen. Dan kom je achteraf ook niet voor vervelende verrassingen te staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dat het eraan ligt aan welke schrijver je het vraagt. Zelf ben ik een schrijfster en ik zou denk ik niet eens willen dat dat zou gebeuren.