Wat is een makkelijk te lezen boek geschreven vóór 1900?

Ik moet voor Nederlands een boek lezen dat voor 1900 geschreven is, alleen heb ik geen idee welke boeken dat zijn. Het moet door een Nederlandse schrijver zijn, en het zou fijn zijn als je het makkelijk kan lezen.
Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje uitdaging kan geen kwaad hoor.
Summo
12 jaar geleden
Als je dit hier vraagt zullen de genoemde boeken je ook zwaar tegenvallen. Echt luchtige kost is er niet. Ik zou dan eerder op dun selecteren, ben je er sneller doorheen
tikrit
12 jaar geleden
Volgens mij moet je een lijst met auteurs van je leraar krijgen. Je kan toch niet zomaar in het wilde weg een boek lezen uit een bepaalde eeuw, dan zit er geen kop of kont aan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet overal kauwt men alles voor tikrit. Een beetje zelf nadenken kan echt geen kwaad.

Antwoorden (7)

De Max Havelaar van Eduard Douwes Dekker
Camera Obscura van Hildebrand
Ferdinand Huyck van Jacob van Lennep of De roos van Dekama van dezelfde schrijver
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze kwamen ook bij mij boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Max Havelaar is niet makkelijk te lezen, maar ik van mening dat dit geen criterium zou mogen zijn. Plus dus.
De Leeuw Van Vlaanderen (Of De Slag Der Gulden Sporen) van Hendrik Conscience.

Dit is een historische roman uit 1838, gratis te downloaden bij project Gutenberg.

http://www.gutenberg.org/ebooks/15682
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond De kleine Johannes van Frederik ban Eeden wel makkelijk weglezen. Die is geschreven in 1884.

Toegevoegd na 39 seconden:
ban=van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond zelf Van de vos Reynaerde wel leuk, voor literatuur dan... Maar ben dan ook een Disney-fan, hou van dieren met een eigen mening ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"een zwerver verliefd" en "een zwerver verdwaald" van Arthur van Schendel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel leuk en heel bekend boek wat ook makkelijk te lezen is en zéker terug te vinden in de bieb, is

Alleen op de wereld, geschreven door Hector Malot en is uit 1878.

Over een jongen, die als vondeling gelegd wordt, genaamd Remi die bij zijn adoptieouders woont, maar zijn stiefpapa die als steenhouwer in parijs werkt, heeft geen geld meer en schrijft zijn vrouw om de koe en de jongen weg te doen. DAn komt er een vreemde snuiter, en wordt de jongen met deze man meegegeven, waarna hij allerlei avonturen beleeft.

Dit is echt een aanrader, een boek die je zeker gelezen moet hebben en is al vele malen hergedrukt en in makkelijk nederlands geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste Nederlandse schrijvers zijn nu echt om over naar huis te schrijven. Meestal sober, zwaarmoedig, calvinistisch en uiteraard zich meestal afspelend in die saaie polders.

Een goede aanrader is dan 'De Kleine Johannes' van Frederik van Eden. Een meer sprookjes achtig verhaal. Zeker ook spannend!

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: De meeste Nederlandse schrijvers zijn nu echt NIET om over naar huis te schrijven.