Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij helpen aan de titel van een jeugdboek over WOII in Denemarken?

Ik ben op zoek naar een jeugdboek over de tweede wereldoorlog dat ik ooit heb gelezen. Het speelt zich af in Denemarken.

Het gaat over twee vriendinnetjes waarvan er een Joods is. Het Joodse meisje logeert op een nacht bij het Deense gezin en dan vindt er een inval van de Duitsers of politie plaats. Snel wordt het gouden kettinkje met Davidster van haar nek gerukt en vader en moeder pakken een fotoalbum met foto's van hun overleden oudste dochter om te bewijzen dat ze drie kinderen hebben.

Flarden die ik mij verder herinner: De Deense koning die door de straten van Kopenhagen rijdt. Joods meisje wordt midden in de nacht met een boot naar Zweden overgebracht. Duitse honden worden misleid met pakjes vlees (?) zodat ze de mensengeur niet ruiken.

Joods meisje heet volgens mij Esther, Deens vriendinnetje heet Lize of iets in die trant. Misschien was het ook de oudere of jongere zus die zo heette, maar die naam komt voor in het boek.

In de titel iets van ster/sterren en/of nacht, omdat het Joodse meisje in de nacht moest vluchten onder een sterrenhemel.

Wie o wie kan mij helpen?!?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
640

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het gaat om dit boek:

Lowry, Louis
Gouden sterren
Tielt : Lannoo, 1992
Vert. van: Number the stars. - Boston : Houghton Mifflin
ISBN 9789020920727

Tijdens de Tweede Wereldoorlog merkt Annemarie dat het leven in Denemarken voor haar en vooral voor haar joodse vriendin Ellen steeds moeilijker wordt. Vanaf ca. 11 jaar.

Mogelijk nog wel te leen in een bibliotheek via het landelijk leenverkeer of tweedehands te koop. (o.a. bij http://www.tweedehands.nl/boeken/kinderboeken/12-jaar-en-ouder/-gouden-sterren-11-lois-lowry-146765893.html)

zie ook: http://www.bol.com/nl/p/gouden-sterren/1001004001507498/
voor het fragment net het kettinkje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding