Hoe wordt bepaald of een boek een literair boek is.?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het Literair boek is een beweging van schrijvers, maar vooral lezers die leesbare literatuur bepleiten en die niet tevreden zijn met de heersende opvatting dat 'moeilijk en ontoegankelijk' gelijk staat met kunst en 'spannend en leesbaar' gelijk is aan onliterair of zelfs pulp.

De meeste stemmen gelden, dus het is in feite helemaal arbitrair... Er is geen heiligmakende formule waaraan een boek moet voldoen... Als een paar mensen die denken gezag te hebben het als literair bestempelen, dan is dat zo... En dan blijft het zo...

Of een boek echt literatuur is, hangt af van veel meningen, visies en mensen die al die meningen en visies hebben. Ik heb een leuke discussie gevonden rondom dit onderwerp: http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-335291.html ik denk dus ook dat er niet een eenduidig antwoord op te geven is.

In de Angelsaksische wereld wordt dat niet zo gesteld.Een boek is in mijn ogen literair wanneer de stijl goed is, er een goed verhaal in zit, de personages uitgewerkt.De stijl kan barok zijn of heel beknopt, dat maakt niet uit, het moet goed geschreven zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100