Kan een bestaande boektitel met een nieuwe inhoud van dezelfde auteur uitgegeven worden?

Nieuws: Mies Bouwman brengt boekje uit: Gewoon Mies. Hoe kan dit, al jarenlang is deze titel van haar hand te koop, zelfde titel, nieuwe inhoud?

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1614024/mies-bouwman-brengt-boekje-uit.html

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je de ISBN's geven van zowel het nieuwe werk als het oude?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.vindboek.nl/boek/9789025767297/Gewoon+Mies/ Tekst is niet te kopiëren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat is de nieuwe. Die vind ik ook overal. Ik vind de oude nergens. Vandaar mijn reactie. Verschijningsjaar: 2017 04 17
Amadea
7 jaar geleden
Je vergist je. Het is een nieuwe boektitel. Eerdere boeken die Mies Bouwman uitbracht heten: Cursiefjes (1984), Mies (eerder in Margriet verschenen verhalenbundel uit 1987), Mies en scène, Omzien in verbazing, Rambamboelie, Witte Pietje, Jammerdejammer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ @Amadea Dat was wat ik dus dacht enkel is het lastig te bewijzen dat iets niet bestaat. Ik heb dus geprobeerde de bewijslast te leggen waar deze hoort.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Nee hoor, "Gewoon Mies" bestaat al jaren! Ik vroeg er nog naar in de Boekenweek, als 3e mogelijkheid bij een kleine boekenwinkel die ik mijn klandizie gunde. Ook hierop was zijn antwoord: nee, helaas, uitverkocht!
Ik weet zeker dat deze titel al lang (hoe lang?) bestaat van Mies Bouwman, kan het alleen niet staven met bewijs, vandaar mijn vraag.:)
Amadea
7 jaar geleden
"Gewoon Mies". Boek van Mies Bouwman.
Oorspronkelijk gepubliceerd: 15 april 2017. Jij vergist je, jodokus52.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor, "Gewoon Mies" bestaat al jaren!
Dat kan je claimen, het is handiger als je het bewijst. (de bewijslast ligt bij jou, jij claimt dat het zo is). "vandaar mijn vraag"
Pas als duidelijk is dat er twee boeken onder die naam zijn van dezelfde auteur is je vraag aan de orde. Het is net als een geloofs/paranormaalvraag nu: Kunnen geesten deuren openen? Zolang niet bewezen is dat er geesten bestaan is de vraag wat ze wel of niet zouden kunnen irrelevant.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Dit gebeurt bijvoorbeeld regelmatig met wetenschappelijke boeken. Met name naslagwerken worden vaak opnieuw uitgegeven. De nieuwe versie kan een volledig herziene versie zijn. Dan is de inhoud verbeterd, veranderd en geactualiseerd en kan de hoofdstukkenindeling volledig op zijn kop zijn gezet in vergelijking met de eerdere versie(s).

Toegevoegd na 2 minuten:
Studenten kunnen hier veel last van ondervinden. Zij moeten vrijwel altijd de nieuwste versie van een boek gebruiken. Wie zijn boeken tweedehands koopt, moet er dan goed op letten de juiste druk te kopen en niet een oudere druk.
Antoni