Waarom is Frankenstein van Mary Shelley een gotische roman?

wat zijn de kenmerken van een gotische roman?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Geestverschijningen, gewelddadigheden, achtervolgingen en piepende deuren zijn kenmerken van een gotische roman.
Hier meer:
http://internet.telfort.nl/shop/interactievetv.html#open-tab-zenderpakketten|subtab-standaardpakket

Toegevoegd na 35 minuten:
Sorry, er ging iets mis met knippen/plakken. Dank zij de oplettendheid van Amadea nu de goede link:
http://www.boekentaal.info/id33.htm

Toegevoegd na 37 minuten:
Mysterie, romantiek en horror maken van Frankenstein dus een gotische roman. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gothic_novel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Die link ziet er niet uit als behorende bij het onderwerp van de vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee!!! Goed gezien, ik ga het meteen aanpassen. Dank je wel.
De gotische roman of romantische griezelroman is een literair genre dat mystery, romantiek en horror vermengt. Het ontstond in de tweede helft van de 18e eeuw in Engeland en kende ook nog veel succes tijdens de periode van de romantiek met Mary Shelley's Frankenstein, en werken van Edgar Allan Poe. Een latere (uit het Victoriaans tijdperk daterende) bekende roman in dit genre is Bram Stokers Dracula. De naam 'gotisch' verwijst naar de (pseudo)-middeleeuwse gebouwen waarin veel van deze verhalen zich afspelen.

De gotische roman bloeide binnen de stroming van de (pre)romantiek en heeft dan ook veel kenmerken gemeen met genres als de romance en het spookverhaal, die al veel langer bestonden. Met het spookverhaal wordt de fascinatie voor het bovennatuurlijke gedeeld. Met de romantische literatuur - en de romantiek in het algemeen - heeft het gemeen dat het 'verhevene' en 'sublieme' worden verheerlijkt. Het sublieme slaat op de verwondering over hetgeen de mens lijkt te overstijgen. Zo kan de aanblik van prachtige landschappen een emotionele, grootse en spirituele ervaring veroorzaken.
Als de gotische roman een grondthema heeft dan is dat angst, en het doel van elke plot is om de lezer te laten huiveren om de fysieke en psychologische terreur die de personages ondergaan.
Amadea