Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Synopsis(samenvatting) schrijven, hoe bij de hoofdlijn te blijven?

Ik schrijft een synopsis(samenvatting) voor mijn verhaal, maar dwaal soms af naar sublijnen, hoe kan ik bij de hoofdlijn van het verhaal blijven?

Het is de eerste keer dat ik zoiets schrijf :).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn veel manieren waarop je bij de hoofdlijn kan blijven. Ik leerde vroeg bij het maken van een boekverslag dat ik eerst altijd een stuk of tien vragen moest beantwoorden, voordat ik aan de samenvatting begon. Dat zijn vragen zoals hierboven genoemd, maar ook:
- Wie is de hoofdpersoon/wie zijn de hoofdpersonen?
- Wie zijn de belangrijkste bijpersonen?

Het klinkt misschien wat kinderlijk, maar het helpt mij nog steeds heel erg; de personen benoemen. Die zijn vaak de dragers van een film of boek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)

Andere antwoorden (1)

Bepaal het probleem, de gebeurtenis en daarna hoe dat moet worden opgelost of deelvragen als "waar speelt het zich af, wanneer, wie etc."

voorbeeld: Jan is zijn tas kwijt. Daarom gaat hij zoeken. Op school, in de speeltuin en in de supermarkt. Onderweg komt hij een vriendinnetje tegen. Zij helpt hem zoeken. Ze vinden de tas in een boom. (dan kan je je de vraag weer stellen "hoe is die daar gekomen?")
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding