waar komen legenden van weerwolven en vampiers vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag! Ik denk eigenlijk dat iemand er gewoon als een verhaal heeft verzonnen en dat mensen het weer hebben doorverteld etc. Ben wel benieuwd naar het echte antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag toevallig pas bij de bieb een boek staan:'Alles over vampieren en weerwolven',de schrijver weet ik niet.
Misschien kan je zo'n boek bij de bieb lenen,staat veel meer in dan in een antwoord hier.
Ik weet wel de die legendes duizenden jaren oud zijn en van over de hele wereld komen zoals ook bij het antwoord staat.

Antwoorden (2)

Vampieren mythes gaan meer dan duizend jaar terug en komen in bijna elke cultuur in de wereld voor. Hun verscheidenheid is bijna grenzeloos; van monsters met rode ogen en groen of roze haar in China tot de Griekse Lamia die het bovenlijf van een vrouw heeft en het onderlijf van een gevleugelde slang; van vampier vossen in Japan tot de Penanggalang, een hoofd met ingewanden die er achteraan slepen in Malaysia.

De vampieren die wij tegenwoordig kennen, hoewel ze bewerkt zijn door fictie en films, zijn voor het grootste gedeelte gebaseerd op Oost Europese mythes. De vampierenmythes van Europa komen oorspronkelijk uit het verre Oosten, en zijn meegenomen uit landen als China, Tibet en India met handel karavaans langs de zijderoute naar het Middellandse zeegebied. Van hieruit verspreidden ze zich langs de kust van de Zwarte Zee naar Griekenland, de Balkan en natuurlijk de Carpathian bergen, inclusief Hongarije en Transylvania.

Ons modern beeld van vampieren bevat nog steeds bedreigingen, zoals het drinken van bloed, het terugkeren uit de dood, jagen op mensen 's nachts etc zoals in de Oost Europese mythes. However, veel dingen die wij kennen; het dragen van avondkleding, capes met hoge kragen, veranderen in vleermuizen, slapen in kisten enzo zijn veel recentere verzinselen.

Aan de andere kant, veel dingen uit de oude mythes als het leggen van gierst of papaer zaden op het graf zodat de vampier heel de nacht bezig is met het tellen van zaadjes dan met het jagen op familieleden, zijn alles behalve verdwenen uit de moderne fictie en film.

Zelfs onder de Oost Europese landen is er een grote verscheidenheid aan vampiers.
11 jaar geleden
Het woord 'weerwolf' is een samentrekking van het Oud-Saxische of Oudhoogduitse 'wer', dat 'man' betekent, en 'wolf'. Dus 'werwolf' heeft de betekenis 'manwolf'. Deze manwolven kwamen voor bij alle Indo-Europese volkeren, en het is daarom zo goed als zeker dat de weerwolf een Indo-Europese oorsprong heeft. Men geloofde dat de volgelingen van goden, krijgers of priesters zich in wolven konden veranderen. De verhalen over weerwolven gaan terug op de krijgersgroepen die aan Wodan gewijd waren. Al in de vijfde eeuw vóór onze tijdrekening schreef Herodotus, die bekend staat als de 'vader der historie', over weerwolven.

Waar het woord vampier vandaan komt is niet met zekerheid te zeggen. De meeste verhalen vinden hun oorsprong in Oost-Europa. De Bosnische vampier Meho Lampir was de oudste officieel geregistreerde.
De katholieke kerk bevestigde ongeveer rond 1216 het bestaan van vampiers, maar dan als demonische helpers van de duivel. Als kort na elkaar meerdere familieleden stierven dacht men dat een kwaadaardige demon daar de oorzaak van was. In Servië had men lijken gevonden waaruit al het bloed weg was gezogen, en zo ontstonden de mythes over mysterieuze bloedzuigende demonische wezens.
Amadea