wat is het probleem en daarvan de oplossing in het boek 'the boy in the striped pyjamas'/'de jongen in de gestreepte pyjama'?

ik lees veel boeken uit vrije wil. ik probeer uit ieder boek een probleem te halen en daarvan de oplossing. ik wil zelf ook boeken schrijven. maar dit probleem kan ik niet herkennen... help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het verhaal niet, maar is misschien het probleem dat je denkt altijd een probleem/oplossing scenario te moeten vinden in een boek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vroeger op school geleerd dat ieder boek een probleem heeft... maar om dat probleem te vinden is soms vrij lastig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
' Ieder boek' vind ik wel HEEL bout gesteld. Alle non-fictie en biografieën bijvoorbeeld vallen er sowieso al niet onder. Eigenlijk voornamelijk lichte kost.

Het beste antwoord

Hoe kom je aan het idee dat elk boek een probleem aankaart en daar een oplossing voor biedt ?? Dat klinkt een beetje boeketreeks/chicklit/kinderboek-achtig. De beste boeken laten je juist zelf nadenken, en tonen dat er voor heel veel problemen helemaal geen kant-en-klare oplossing IS. Als je in elk boek naar een probleem en oplossing gaat zoeken, zul je het gros van de boeken niet begrijpen....

Dit is zo'n boek.
Het probleem is dat twee jongetjes een vriendschap ontwikkelen die in hun wereld en hun tijd gewoon volstrekt onmogelijk is. Je zou het feit dat ze - onbedoeld, onwetend en naïef - samen sterven een soort van ' oplossing' kunnen noemen (zo noemden de Duitsers het toen ook), maar persoonlijk zie ik dat niet zo. Meer een tragische en wellicht ook onvermijdelijke afloop.

Het is juist een kauwgom-boek, waar je nog tijden over door kunt filosoferen, maar nooit, nooit zul je een bevredigende oplossing kunnen vinden. Elk antwoord zal meer vragen oproepen, en geen enkel scenario zal je met een prettig gevoel achterlaten.

Je zegt dat je het probleem niet herkent, en dat is heel mooi natuurlijk. En het klopt ook wel; het is vast jouw wereld niet.

Ook vandaag de dag echter zijn er op wereld, ook in Nederland, nog mensen die wel met elkaar om willen gaan maar dat niet kunnen doordat de buitenwereld ze dat onmogelijk maakt, door vooroordelen, waarde-oordelen, angst en misplaatste superioriteitsgevoelens. Van het moslim-meisje dat geen verkering met haar Nederlandse vriend mag hebben, het witte jongetje dat niet met de Turkse kindjes in de straat mag voetballen tot het lesbische stel in een gezellige woonwijk in de Bible-belt.

Het thema is daarmee van alle tijden, en het enige waar je op mag hopen is dat 'oplossingen' / uitkomsten als in het boek geen werkelijkheid meer hoeven te worden. En DAAR gaat het boek natuurlijk uiteindelijk over.
Dit is de wereld ; ben jij een deel van het probleem, of ben je een deel van de oplossing ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super bedankt!!!

Andere antwoorden (2)

Het probleem is dat de zoon van de kampcommandant, naar zijn vriendje binnen het kamp gaat en bij hem blijft. Enkele uren worden ze tegelijkertijd vergast met heel veel anderen. Daar komt zijn vader (de kampcommandant) te laat achter. Dan is zijn zoon al overleden. Dat is het probleem. Er komt niet een oplossing aan bod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet zeker of er in dit boek wel een probleem wordt aangekaart. Het is een beschrijving van een korte periode uit de kindertijd van twee kinderen. De ene in een concentratiekamp en de ander er buiten. Beiden leven in hun eigen wereld maar toch maken ze contact met elkaar. Ieder aan hun kant van het hek. Uiteindelijk gaat de zoon van de commandant het kamp in en wordt zo ook zelf slachtoffer van de praktijken van de overheersers.
In het boek neig ik ernaar dat het toeval is dat hij slachtoffer wordt terwijl in de film er min of meer opzet van de andere jongen wordt gesuggereerd.

het verhaal gaat hiermee over twee jongens die min of meer tegelijk zijn geboren in dezelfde omgeving leven maar ieder in een compleet andere wereld.
Het verhaal zegt iets over het toeval van waar en wanneer je geboren wordt en hoe je leven dan verloopt.