Moet je in hiermee op een nieuwe regel beginnen (zie uitleg)?

lees voor je deze vraag beantwoord eerst de volgende vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/best-dialoog-schrijven-uitleg.50351

als je methode 2 gebruikt, begin je dan met de dialoog op een nieuwe regel of ga je door op de volgende regel.

voorbeeld van wat ik bedoel:

ZONDER NIEUWE REGEL:

Aragon liep naar de struik, richtte er zijn hand naar, riep:‘Viskö draticuars’. Een gouden lichtflits schoot naar de struiken, en onthulde een klein meisje. Wat doe je hier?´ vroeg Aragon.
Ik moest je komen halen, antwoordde Brencis.
‘Waarom?’ vroeg Aragon.
Je moeder heeft iets belangrijks te melden.

MET NIEUWE REGEL:

Aragon liep naar de struik, richtte er zijn hand naar, riep:‘Viskö draticuars’. Een gouden lichtflits schoot naar de struiken, en onthulde een klein meisje. (HIER ZIT HET VERSCHIL)
Wat doe je hier?´ vroeg Aragon.
Ik moest je komen halen, antwoordde Brencis.
‘Waarom?’ vroeg Aragon.
Je moeder heeft iets belangrijks te melden.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel bij de vraag: als je methode 2 gebruikt, begin je dan met de dialoog op een nieuwe regel of ga je door op de regel waar je nog geen dialoog heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschil is miniem, maar het laatste voorbeeld is wel duidelijker.

Sommige schrijvers laten na het starten van een dialoog de namen weg. Hierdoor wordt het overzichtelijker en tegelijk minder eentonig om te lezen:

'Wat doe je hier?' vroeg Aragon.
'Ik moest je komen halen.' antwoordde Brencis.
'Waarom?'
'Je moeder heeft iets belangrijks te melden.'
'Zoals wat dan?'
'Je zult het wel horen.'

Enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Moet niet, maar is wel duidelijker om dat zo te doen en als je het doet, doe het dan consequent in heel je boek...

Maar het moet niet, mag wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1