hoe komt het dat sommige boeken beter verkopen dan andere? Ik bedoel : hoe "vinden" de mensen deze "goede dingen" in het massale aanbod?

Bij muziek is het makkelijk. daar betalen muziekuitgevers veel geld zodat je bepaalde muziek leert kennen via de radio. Ik heb ook al gehad dat ik iets voor het eerst hoorde en dacht "wauw, prachtig". Maar soms vinden mensen iets mooi omdat de dj zegt dat het mooi/in/een must have... is, dat denk ik toch.
Maar bij een boek is dat anders. Er worden duizenden boeken aangeboden in een boekenwinkel, en daarvoor bestaat er geen "radio". Je ziet daar meestal weinig reclame over en toch wordt iets dan plots veel verkocht. Terwijl andere boeken (van andere schrijvers), die wellicht vaak even goed zijn, in de winkel achterblijven.
Eenmaal een bekend schrijver is het natuurlijk niet meer moeilijk, dan hebben de mensen de neiging om alles van je goed te vinden. En toch zie je ook bij bekende schrijvers soms dat het verkoopcijfer om onbekende redenen daalt. Als ik die boeken lees (die minder verkocht werden) vind ik die vaak even goed dan de boeken die wel verkochten.
Mijn vraag : hoe VINDEN mensen in dat overaanbod het "goede" als er geen reclame voor gemaakt werd?
En hoe komt het dat iemand die goed gevonden wordt plots niet meer verkoopt?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt wel degelijk aandacht besteed aan nieuw uitgekomen boeken. Alle kranten maken (soms in een wekelijkse bijlage ofzo) ruimte voor recensies die door boekenliefhebbers gelezen worden. Ook op internet verschijnen recensies.
Bovendien houden mensen die een bepaalde auteur waarderen vaak nieuwe boeken in de gaten. (Ik weet bijvoorbeeld wanneer een nieuw boek wordt verwacht van schrijvers die ik waardeer)
Zodra een boek ook nog aandacht krijgt van tv (elke zondag is er een boekenprogramma op de publieke omroep) gaat het nog harder. Dan heb ik het nog niet eens over de populaire media zoals programma's als DWDD, Pauw en Witteman, Koffietijd, etc. Als er sprake is van een eventuele boekverfilming gaat het ook heel snel.
Ik heb vroeger in een boekhandel gewerkt en toen kwam Sonja Barend nog elke week op tv. Als zij een boek had genoemd in haar show kwam er echt direct de volgende dag een run op dat boek.
Zodra een boek door die aandacht beter gaat lopen komen ze in de winkel vaak op opvallende plaatsen te staan. Veel boekhandels hebben een opvallende ruimte in de winkel voor een Top 10. Elke klant ziet die boeken dus staan/liggen.

Dat een nieuw boek van een goedverkopende schrijver soms opeens slecht(er) verkoopt komt vaak doordat het boek gewoon niet zo goed is als de eerdere. Dankzij recensies is dat vaak al snel bekend. Zo kun je bij bol.com veel reacties lezen van kopers/lezers. Als veel mensen enthousiast of juist teleurgesteld zijn heb je de neiging dat te geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
hoe komt een schrijver dan in deze recensies, boekenprogramma's e.d. terecht? Heeft het niet ook wat te maken met relaties, een netwerk?
Boekenwinkels willen natuurlijk verkopen, die prijzen uiteraard de meest bekende schrijvers aan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat uitgevers ook een flinke vinger in de pap hebben. Als een uitgever bekend staat om de "goede boeken" die er verschijnen zal een recensent ook eerder zo'n boek lezen dan een boek van een minder bekende uitgeverij.
Als een auteur eenmaal een boek heeft geschreven waar goede reacties op kwamen zal een volgend boek altijd opvallen. Soms blijkt dat dan erg tegen te vallen en dat wordt dan ook flink verkondigd in de media. Het moeilijkst zal voor een auteur dan ook zijn om zijn/haar eerste boek uitgegeven te krijgen (met daarna hopelijk goede recensies) en daarna om een goede opvolger te schrijven. Als het eerste boek al tegenviel zal de tweede ook niet veel aandacht krijgen. Eigenlijk erg vervelend voor schrijvers. Maar ja, dat geldt ook voor zangers en bands.

Andere antwoorden (2)

Het begint met een aansprekende titel. Daarna een tot verder lezen uitnodigend plot op de achterzijde. Daarna á la platen-pluggers boekenpluggers op recensenten afsturen. Dan hopen op een goede recensie en die op de achterzijde en misschien zelfs voorzijde van het boek plaatsen. Verder helpt nog het prominente laten (=kopen) plaatsen in de boekhandels of boekensites. Ook helpen advertenties in media waar boekenlezers al in lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recensies in de krant, of op tv. Kluun Is bv al een paar keer zijn nieuwe boek komen aanprijzen bij Carlo en Irene. Of iemand in gtst leest het op de achtergrond.

Bij de bruna werkt de indeling van de zaak ook makkelijk. Wat ze denken dat populair is:word ligt op tafel, de rest zit in boekenkasten. Bol doet hetzelfde met een openingspagina met zulke boeken. Daar wordt misschien doornuitgevers ook extra voor betaald, dat weet ik niet.

En flyers van de v&d en bruna staan ook vol met hippe boeken. Dus zie je ze best vaak en wordt je langzaam bekend met het "goede" boek.

Mond-op-mond reclame kan natuurlijk ook niet ontbreken in dit lijstje.