Waar kan ik de oplagecijfers van boeken checken? Het HOI heeft een overzicht voor krantenoplage, maar hoe zit dat met boeken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Er is naar mijn weten geen centrale registratie over de oplages voor boeken. Tussen de drukker/uitgever/auteur wordt een afspraak gemaakt hoeveel er in de eerste druk worden afgezet. Bijvoorbeeld, 5.000 exemplaren. Loopt het snel, dan komt er een tweede druk, dit kan een afwijkend aantal zijn, dus niet speciaal ook 5.000. En een 3e druk, etc. etc.
Ik denk dat je bij de uitgever van een bepaald boek deze informatie kan verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitgever zal bij een nieuw boek niet graag zijn oplage bekend maken. Dit kan namelijk de verkoop negatief beïnvloeden.

Tegenwoordig is een oplage van x-duizend ook lang niet altijd meer van toepassing. Drukkosten zijn bij digitale print aanzienlijk lager dan bij offsetdruk. Daarbij komt dat steeds meer boeken in het geheel niet meer in oplage worden gedrukt en verschijnen als Printing On Demand. Hierbij wordt 1 exemplaar gedrukt, wanneer er maar 1 wordt besteld of zoveel meer als de bestelling groot is.

Daarnaast zal een uitgever veel liever naar buiten treden met cijfers wanneer een boek goed loopt door bijvoorbeeld bij de zoveelste druk te vermelden dat er al meer dan zoveel-duizenden verkocht zijn.

Het grote verschil met bijvoorbeeld krantenoplages is dat voor een krant die dagelijks verschijnt beter in te schatten is wat de dagelijkse oplage moet zijn. Zo weet je bijvoorbeeld hoeveel abonnees er zijn en weet je ook hoeveel er gemiddeld in de losse verkoop worden gekocht.
Bij een nieuw boek weet je dat allemaal niet.