Hoe kan een schrijven "leren" van uitgegeven boeken?

Als je bijvoorbeeld schrijver wilt worden, dan kan je heel veel uitgegeven boeken gaan lezen. Kan dit je helpen, en hoe helpt het dan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Schrijven = schrijver, natuurlijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ga een onderscheid maken tussen schrijfstijlen, die je aanspreken, en die je niet fijn vindt om te lezen. Sommige schrijvers zijn heel beschrijvend : het landschap, de kleding en de karakters van de hoofdfiguren, zodat het boek bijna een film wordt waar je naar kijkt : door je eigen ogen, natuurlijk.....Andere schrijvers laten het helemaal aan jou als lezer over : in het extreemste geval weet je niet eens de naam van de hoofdpersoon, laat stáán de gedachten...moet je helemaal zelf invullen, als lezer.
Wat vind je fijner, en hoe zou jij het doen?

Dan : hoe beginnen ze? Wat maakt, dat je na de eerste bladzijden door wilt lezen? Wanneer komt het hoofdthema op de proppen?

Sommige boeken lees je graag 2, 3 of meer keer. Waar ligt dat aan?

En : wees kritisch naar jezelf : zou jij taal óók zo kunnen gebruiken, als je favoriete schrijvers? Zijn de onderwerpen, waar jij een boek over zou willen schrijven, een beetje origineel? Of wordt het de zoveelste Harry Potter-kloon?

En ook : heb je de discipline om elke dag een paar uur te schrijven? Want het is hard werk, hoor, een boek schrijven, en dan vooral nog een boek, waarover je zelf tevreden bent als het af is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thankss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. mooi beschreven: +

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk kan dit je helpen! Je leert in welke opbouw je kunt schrijven en welke wendingen je kunt maken. Maar ook je spelling kun je er door leren. En natuurlijk kan het je inspiratie opleveren!