Wat is het verschil tussen een legende en een parabel?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het kan namelijk allebei godsdienstig zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een legende is een volks verhaal over over heiligen, waarin meestal wonderen gebeuren. Het woord komt van het Latijnse ‘legenda’, wat betekent ‘wat gelezen moet worden’. Door de vermenging van een historische kern, namelijk een heiligenleven, met gegevens die de verbeelding aanspraken, groeide de legende uit tot de godsdienstige tegenhanger van de sage.

De parabel is een bijzondere vorm van gelijkenis, waarin geprobeerd wordt een diepere zedenles te verduidelijken in een aanschouwelijk, menselijk verhaal. In deze zin is de parabel verwant met andere didactische of wijsheidsliteratuur, zoals de allegorie (= een voorbeeldverhaal gebaseerd op een uitgewerkte vergelijking).

De parabel verduidelijkt in een zelfstandig verhaal met menselijke hoofdfiguren rechtstreeks wat het wil ‘leren’. Meestal wordt de parabel in een plechtig aandoend taalgebruik weergegeven. Als verhaalvorm is de parabel ons het meest bekend uit het Nieuwe Testament, maar ook in de boeddhistische literatuur komt het genre veelvuldig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (4)

Een legende is meer een volksverhaal terwijl een parabel gestoeld is op een religieuze boodschap. Een legende kan waar gebeurd zijn, een parabel is meestal fictief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een legende is een volksverhaal, waarbij vaak bijvoorbeeld het leven van een heilige wordt beschreven, deels op waarheid berust, en deels met verzonnen of overdreven elementen.
Een parabel is een vergelijkend verhaal. Zo vertelt Jezus een aantal parabelen, ofwel gelijkenissen, om dingen duidelijk te maken. Dan gaat het bijvoorbeeld over het koninkrijk van God, of over naastenliefde. Iemand stelt daar een vraag over, en om duidelijk te maken hoe het zit, eigenlijk vaak om mensen zelf aan het denken te zetten, vertelt hij een (verzonnen) verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een legende is een verhaal gebaseerd op b.v een heilige, er zou een kern van waarheid in kunnen zitten. Een parabel is een verzonnen verhaal dat bedoeld is om iets duidelijkdoor iets op een eenvoudige manier te vertellen
anneliez
12 jaar geleden
Een parabel of gelijkenis is een kort verhaal, gewoonlijk gesitueerd in het dagelijks leven, dat dient om een religieus, moreel of filosofisch idee te illustreren.

Een parabel is een uitgebreide metafoor. In de metafoor wordt een woord op beeldende wijze in de plaats gesteld van een ander begrip, en de lezer of luisteraar interpreteert wat er eigenlijk, letterlijk, is bedoeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parabel

Een legende is oorspronkelijk een alternatieve levensbeschrijving van een heilige met toegevoegde fictieve elementen, waarin aan de betreffende persoon allerlei wonderen toegedicht worden.
Onder legende verstaat men tegenwoordig een traditioneel christelijk (met name katholiek) volksverhaal, waarin een centrale rol is weggelegd voor een heilige, Jezus Christus, Maria, of een heilig voorwerp.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Legende_(volksverhaal)