Zijn er boeken gebasseerd op films of series?

Je ziet veel dat boeken worden verfilmd, maar is dit ook andersom gedaan? Zo ja, hoe pakte dit uit. Ik bedoel dus dat beide verhalen (grotendeels) hetzelfde zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Ja, die zijn er. Zie de vele voorbeelden op een website als https://www.boekmeter.nl/forum/3/129. Ene Rammen vraagt op die website naar boeken die geschreven zijn nadat eerst een film is gemaakt en krijgt in zijn antwoorden vele tientallen voorbeelden aangereikt.

De ene keer zal het uitbrengen van zo'n boek goed en de andere keer zal dat minder goed hebben uitgepakt. Het ligt er maar net aan of de kwaliteit van het boek goed is, en of het boek (ook) populair wordt.

Ik kan me niet herinneren dat er ooit een bestseller is geweest van zo'n boek, dus extreem succesvol zijn dat soort boeken niet geweest.
Antoni
6 jaar geleden
En denk aan het recente boek naar aanleiding van de Netflix-serie The Crown.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij is Triptiek van Karin Slaughter gebaseerd op of geïnspireerd door een film.