Ik zoek een boek met de volgende uitleg, wie kan mij helpen om dit boek of verhaal weer te vinden ?

Het gaat over een man die in een gevangenis terecht komt.
De gevangenis een gigantisch wiel dat in een berg ronddraait. De gevangenen moeten dit wiel zelf ronddraaien door aan touwen te trekken die aan de bergwand vast zitten.
Dit ronddraaien duurt maanden voordat men weer bij de opening is. Ik heb het verhaal gelezen in een korte vertellingen boek tussen 1960 en 1970. Het verhaal was oorspronkelijk in het engels geschreven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
volgens mij ken ik dit verhaal maar de titel....... ik ga er diep over na denken
amigo
12 jaar geleden
het was toch de bedoeling dat de straf om was als ze rond waren en er was een soort ontsnapping???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. En soms kkon je naar een naburige cel als er ruimte tussen de zijwand van het wiel was. Voedsel werd via het midden van het wiel naar beneden gegooid.
amigo
12 jaar geleden
ja, en op een gegeven moment werd het stil in de cel naast de hoofdpersoon en dan klimt hij naar een andere cel????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Maar Robert Jordan is van een latere tijd.

Het beste antwoord

Volgens mij is het een verhaal uit Helliconia:Winter van Brian Aldiss.

Toegevoegd na 2 minuten:
van Wiki:

"Luterin Shokerandit is the second son of the Keeper of the Wheel of Kharnabar (in Sibornal, above the Arctic Circle of Helliconia). The Wheel is an extraordinary revolving monastery/prison in a ring-shaped tunnel with a single exit. The Wheel rotates once in 10 years."
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boek wat ik zoek heet Science fiction Verhalen vab Brian W Aldis. Hartelijk dank allemaal

Andere antwoorden (1)

Ik las in die tijd veel sf boeken en kom nu als eerste op:
het rad des tijds

Zou dat het kunnen zijn, ik twijfel zelf als ik de beschrijving lees moet ik zeggen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kwam ook bij mij als eerste op,maar gezien het toch wel grote verschil heb ik het toch maar niet als antwoord gegeven :-)
amigo
12 jaar geleden
nee, is hem toch niet denk ik
anneliez
12 jaar geleden
Nee, ik ben dat boek aan het lezen, en in deel 5 is er nog geen gevangenis in rad-style aangetroffen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het zeker niet. Het Rad des Tijds waar deze serie over gaat heeft niets met een gevangenis te maken.
amigo
12 jaar geleden
nee, mee eens, ik denk verder
ik denk aan 2 schrijvers brian aldiss of franz leiber