Hoe kunnen schrijvers in een boek soms wel 3 pagina's beschrijvingen/omschrijvingen geven van de natuur/ andere dingen?

Je ziet in boeken dat schrijvers soms wel 3 bladzijden besteden aan beschrijven/omschrijven van de natuur, wezen, enz.

maar hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Simpel, als je een grote woordenschat hebt die rijk is aan bijvoeglijke naamwoorden, dan kom je heel ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het best veel woorden vraagt om bijv. een landschap of een zonsondergang zó te beschrijven, dat de lezer het als het ware door de ogen van de schrijver ziet.

Stel je maar eens voor, dat je 's morgens wakker wordt, het heeft gesneeuwd, je doet het raam open en voelt de koude prikkellucht tegen je gezicht, en je moet alles (wat je ziet, wat je voelt, wat je ruikt, hoe anders het er allemaal uitziet dan gisteren, vogelsporen in de sneeuw, het licht van de zonsopgang op de sneeuw) in woorden overbrengen aan iemand, die bij je is aangekomen gisteravond, en die nog nooit sneeuw heeft gezien, en die nog lekker onder de dekens ligt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze nemen een punt van aandacht. hier vestigen ze de aandacht op. En door op verschillende manieren het punt van aandacht terug te laten komen, schrijven ze telkens hetzelfde, maar in een andere vorm, dat er een dergelijk punt is dat aandacht behoeft. En zodra ze dan klaar zijn met dan ene aandachtspunt -je kan denken aan de bloemen die in een tapijt van groen gras staan te bloeien. Onder de bomen waar de wind omgegaan is van een stevige bries naar een koel zomerwindje. Bloemen, met witte blaadjes en gele hartjes op een stevig kort groen stengeltje die heen en weer gaan in de zomerbries- gaan ze door naar een ander aandachtspunt.

Het idee is dat je door uitgebreid en gedetailleerd verteld waar op gelet moet worden, je een paar pagina's vol kan krijgen. De manier waarop dit gebeurd kan je natuurlijk aanleren door handleidingen te lezen. Je weet wel, van die dikke pillen over schrijfstijl en woordencombinaties. Rustmomenten en actie punten. Maar de meeste mensen die dit goed kunnen, doen het van nature. het is een aangeboren talent. En dat heb je of dat heb je niet. Daarom zie je ook dat er mensen zijn die zo hele boeken kunnen schrijven. Die mensen schrijven vanm moeiteloos pagina's vol over een ding. Zonder ooit veel te melden te hebebn houden ze de boodschap interssant. En anderen hebben moeite met een boek van 4 pagina's schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ruime fantasie en vier keer hetzelfde zeggen met andere woorden. Ik ken politicie die hier heel goed in zijn. We moeten het helder houden en even later we moeten glashelder zijn. Naar mijn mening is een beslagen glas niet eens zo helder. Nou ja, als dit stukje dan maar helder is.