Hoofdstuk 2: Kennismaking met Hoofdpersonage, wat wel en niet beschrijven?

Voor een verhaal wil ik in hoofdstuk 2 de lezer kennis laten maken met mijn hoofdpersonage, maar wat moet ik echt aangeven[beschrijven enzo] en wat kan ik achterwegen laten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat moet je echt zelf weten. Als het boek in de ik-vorm is geschreven hoef je niet eens de naam te noemen. Maar over het algemeen zou de naam wel handig zijn.
Of het een man of vrouw is kan je ook in het midden laten, maar als je hij/zij schrijft heb je dat al snel te pakken.
Uiterlijk kan je omschrijven, maar ook dat is niet nodig.
Je zou misschien denken dat grote familieconnecties totaal nutteloos zijn voor een eerste kennismaking, maar in sommige gevallen is dat juist wel heel handig. Of connecties met andere personen waar je over spreekt.
Karakter is meestal wel handig, want anders heb je zo'n plat personage en dat wil je natuurlijk niet voor je hoofdpersoon.

Tip: schrijf eerst een volledig A4tje vol met allemaal feitjes over je hoofdpersoon, alle karaktereigenschappen, connecties, uiterlijk, toekomstwensen, verleden, alles wat je kan verzinnen.. dat maakt het makkelijker om met het personage te werken en dan merk je in het verhaal vanzelf wanneer je die elementen moet introduceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, hier heb ik wel iets aan :).

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me spannender als je niet dadelijk al alles prijsgeeft over je hoofdpersonage. Laat de lezer dat maar duidelijk worden in de loop van het verhaal. Je kunt er bijv. voor zorgen dat de lezer symphatie heeft voor de hoofdpersoon en dat verderop in je boek omzetten tot een antipathie. Dit zet de lezer aan het denken over dat personage en dat maakt het veel interessanter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de hoofdpersoon zichzelf in de spiegel laten beschrijven, zo van "de spiegel toonde het koperblonde haar dat ze van haar moeders kant heeft ge erft en de groene ogen van vaderskant, haar gedachten gingen terug........ " of als je in de ik-form schrijft " ze keek in de spiegel en zei tegen haar spiegelbeeld, "mieke, het zt je niet mee vandaag" dan komt haar naam er meteen in voor.
verder moet je weglaten wat niet relevant is voor he verhaal en juist noemen wat essentieel is. sucses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf voor jezelf ergens op een blaadje je personage
Naam
Leeftijd
Uiterlijk
Houd van
Houd niet van
enz.

Probeer dit dan in je verhaal te gooien