Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn boek later een bestseller wordt?

Ik schrijf een boek en wil graag dat hij een bestseller wordt.
Hoe kan ik hem bekend maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je kunt proberen wat je wilt, en alle mogelijke reclamemiddelen aanspreken, maar of een boek ook daadwerkelijk een bestseller wordt, is van zoveel toeval afhankelijk, dat je dat nooit tevoren kunt bepalen.
In eerste instantie moet het een goed geschreven boek met een goed verhaal zijn - dat stukje zou je nog kunnen beïnvloeden - maar het boek moet ook op een of andere manier commercieel goed vallen en in de tijdgeest (danwel waan van de dag) vallen. Als de media dát eenmaal oppikt, is je kostje gekocht. Maar daar heb je dus weinig invloed op.

Iedereen die een boek schrijft wil graag dat het een bestseller wordt, maar in éérste instantie willenschrijvers gewoon een verháál vertellen.
Net zoals zangers nergens komen als ze een 'hit' willen scoren, maar gewoon lekker moeten zingen, en dan maar hopen dat het opgepikt wordt en gaat lopen. Of schilders, die in eerste instantie een mooi schilderij willen maken, en dan maar meten afwachten of het oit 'museumwaardig' wordt.

Net als met alle vormen van kunst is het ook 90 % van de schrijvers klooien in de marge, een paar procent is zo goed dat ze er van kunnen leven, en een heel klein deeltje heeft de mazzel dat ze er mee binnenlopen. Wie dat zijn bepalen niet alleen talent, doorzettingsvermogen, hard werken en de juiste mensen om je heen verzamelen, maar ook de onvoorspelbare factoren geluk en toeval.

En net als met alle vormen van kunst, moet je het niet doen om rijk of beroemd te worden, maar omdat je 'moet' schrijven / zingen / dansen / schilderen / acteren / beeldhouwen.

Wil je een gegarandeerde bestseller, bedenk dan een nieuw dieet of een rare zweverige theorie. Als het controversieel genoeg is pikt de media het wel op om er kritiek op te leveren, en zijn er domme mensen genoeg om het dan alsnog te kopen. Maar ook voor het schrijven van onzin of het zoveelste dieet is wel een zeker talent nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Schrijf een advertentie in de krant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er mee naar de krant, radiozenders en de publiek omroep. Probeer ook gwn mond tot mond reclame. En kijk of die bijv. bij de bruna verkocht kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf een persbericht en stuur dit naar (lokale) kranten en tv-zenders.Vergeet ook de huis aan huisbladen niet! Met een beetje geluk willen ze het persbericht plaatsen. In een persbericht vertel je over jezelf, je boek en waar het boek te koop is (ook dit kun je gebruiken als deal met een boekhandel). Verkoop jezelf op een degelijke manier en zorg ervoor dat de mensen nieuwsgierig worden. Je moet ervoor zorgen dat je een boeiende samenvatting van je boek hebt. Eentje waarvan je zelf, na lezen, ook zou zeggen; dat boek lijkt me wel wat. Sla niet door met reclametaal als schitterend, overweldigend, etc. Lezers zijn niet stom en prikken daar zo doorheen.

Meer tips:
http://www.schrijverspunt.nl/promotie/zelf-een-boek-promoten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoef je zelf niet te doen. Daar zorgt de uitgever voor. Zodat jij je op de kwaliteit van je schrijfwerk kunt concentreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch moet je het zelf doen als je een boek schrijft. Je moet zelf zorgen dat de inhoud van je boek voor zoveel mogelijk mensen aanspreekt om het te kopen en hoe meer mensen het kopen hoe groter je kans op een bestseller....
Schrijf op de eerste plaats natuurlijk een goed boek!

Maak verder ook vooral gebruik van de sociale media. Via Twitter, Hyves, Facebook etc. verspreid je snel de informatie dat je iets hebt geschreven. Het kan daarbij helpen om een 'preview' toe te voegen.

Je kunt je boek overigens ook uitgeven als ebook; steeds meer mensen lezen tegenwoordig digitaal. Dat kan op een eigen website zoals via eBookpoint, of tussen de boeken van bekende schrijvers via BuboBabies.com.

Als je je boek als ebook en als fysiek boek uitgeeft, bereik je de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je niet voor zorgen. Er zijn veel geniale schrijvers die amper gelezen worden. En er zijn daarentegen ook oneindig veel prutsers die troep schrijven, en die iedereen leest. Schrijf een goed boek! dat is het begin. Voor de rest is het (zoals marleen zegt) ook voor een groot deel afhankelijk van geluk (of willekeur, of toeval, hoe je het ook wilt noemen.

Maar
als je boek eenmaal is opgepikt (en het is een goed boek), dan is je succes voor een groot deel afhankelijk van jou, en niet van dat wat je geschreven hebt. Het is de truc een soort aura om je heen te creëren, bijvoorbeeld heel misterieus, of juist heel zakelijk. Kijk maar naar succesvolle schrijvers, die hebben daar vaak niet zo veel voor nodig. Schrijvers kunnen ook vaak goed praten, en dat gebruiken ze dan om hun persoonlijkheid (of, zo je wilt, Image) over te brengen op het publiek. Goed is bijvoorbeeld dat als je boeken schrijft voor een publiek dat een bepaald soort hoedjes draagt, zelf ook zo'n hoedje gaat dragen. Beter is, dat je als eerste zo'n hoedje draagt, en dat daarna al je lezers ook zo'n hoedje gaan dragen. (dit hangt dan wel weer af van de mate waarin de lezers op een bepaald moment behoefte hebben aan een boek als dat van jou; je moet een beetje geluk hebben).