Ik schrijf een boek, maar is hij hetzelfde als die van Carry Slee?

Hallo,
Ik schrijf een boek en loop tegen het volgende probleem op:
Ik schrijf een boek over pesten, thuisproblemen, en het gevolg ervan.
Maar Carry Slee heeft dit boek ook al eens geschreven.
Ik zocht op Google en haar boek komt een soort van overeen met die van mij.
Ik heb mijn verhaal een beetje uitgebreider met meer problemen en andere situaties, maar de rode draad is het zelfde.
Mijn boek is geschreven op echt gebaseerde gebeurtenissen en niet zo als die van Carry Slee, fictie.
Ik heb haar boek ook verder nog nooit gezien of gelezen en ik wist niet eens dat dit boek bestond.

Nu is dus mijn vraag:
Mag ik mijn boek dan nog wel uitgeven?
Of kunnen ze dan een proces tegen mij beginnen omdat ik het boek dan ‘zogenaamd’ van hun over heb genomen?
Of moet ik het einde veranderen?

Toegevoegd na 2 uur:
Samenvatting
Liset is 16 jaar oud en ze wordt enorm gepest op school.
Thuis maakt haar moeder het haar goed zuur.
Door haar altijd maar te kleineren en ze vergalt het leven voor Liset.
Tot Liset op een dag knapt en het iemand verteld.
Maar deze persoon maakt Liset haar nachtmerries waar.
Maar dan wordt het alleen maar erger en Liset wordt depressief.
Liset maakt dingen mee die niemand anders mee zou willen maken.
Liset heeft alleen maar tegenslagen en een normaal leven heeft ze niet meer.
Ook sterft de oma van Liset, dat was voor haar de druppel die de emmer doet overspoelen.
Ze ziet geen andere uitweg als zelfmoord en daarmee laat ze iedereen achter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je al een uitgever dan? Want er is maar een hele kleine kans dat je er een uitgever voor vind als er al zo'n soort boek bestaat van een hele bekende schrijfster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat nog niet.
Nou, een soort van wel, maar mijn boek is ook nog niet af.
Maar kan ik hem dan niet veranderen, want alleen het einde, dat komt overeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf over mijzelf, ik ben ook gepest en problemen thuis gehad, vandaar het boek.
Maar mijn personage in het boek, knapt een soort van en pleegt daarna dramatisch zelfmoord.
Maar ik ben net over de helft heen met het schrijven.
Dus ik kan het einde nog veranderen, als ik dat wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig niet geheel autobiografisch dan!
Succes met je boek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn boek komt ook niet overheen met die van haar. (denk ik)
Maar de rode draad is een beetje het zelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een optie om het einde wat positiever te maken, bijvoorbeeld van Liset komt in aanraking met straling van een steen en verandert in X-woman...om maar een voorbeeld te noemen, (soort van dan....niet kopieren van de film), en vecht genadeloos terug voor haar rechten op een gelukkig leven. Het is voor een lezer prettiger een leuk en gelukkig einde te zien. En nog een tip.....maak ook een paar gelukkige momenten in het boek als je het echt een waargebeurd verhaal wil laten lijken, tenslotte heb jij heus wel gelukkige momenten gekend.

Het beste antwoord

Als jij het boek van Carry Slee nooit hebt gelezen dan kan hij natuurlijk niet hetzelfde zijn. Je kan dan prima het boek uitgeven en ik zou ook ZEKER NIET het boek van Carry Slee gaan lezen voordat jij klaar bent met het schrijven van eht jouwe. Meer dan eens is voorgekomen dat mensen onbewust toch dingen overnemen uit iets dat ze eerder hebben gelezen. Als jij het boek niet leest dan loop je het risico niet. Achteraf lezen om even te checken dat bijvoorbeeld namen niet overeen komen zou misschien wel handig zijn in deze, maar je loopt geen risico tot een proces als je over hetzelfde onderwerp schrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel boeken die over dezelfde onderwerpen gaan. Zoals kindermishandeling en pesten. Zolang je niet de zelfde namen voor de personages gebruikt en niet dezelfde tekst en scenes. Moet het kunnen. Boeken over pesten gaan nu eenmaal veel over het zelfde. Ik ken het boek goed. Het gaat over een jongen die overgewicht heeft. Hij word zo gepest dat hij zichzelf verdrinkt. Het heet: Spijt. Lees het eerst eens. Kijk wat de overeenkomsten zijn maar als je het niet hebt gelezen lijkt mij er weinig kans op te zijn dat het hetzelfde is. Anders zou je misschien onbewust dingen uit het boek overgenomen kunnen hebben.