Hoe heet dit boek?

Het is een geschiedenis kinderboek met vele verhalen die afspelen in stukjes verleden. Dit is één van de vele verhalen in dat boek. Het gaat over een meisje die in huis woont met moeder en vader. Ze gaan nooit naar buiten want buiten is er een plaag dat mensen dood maakt. Een jongen doet voor hen dus elke keer boodschappen. Hij werd verliefd op de meid en vroeg of ze met hem een relatie aanging. Ze weigerde. Hij verklaarde haar als heks en werd ze door de menigte getest. Ze werd in water gegooid. Als ze zou drijven is ze een heks en zinken is ze geen heks. Ze zag haar ouders voor het laatst. Ze verdronk.

4 maanden geleden
1.9K
Antoni
4 maanden geleden
@RanyaSanguis, is het originele boek van een Nederlands(talig)e schrijver of van een buitenlandse? In welke taal is het originele boek dan geschreven? Was de schrijver een man of een vrouw? En in welk jaar is het boek ongeveer verschenen?
RanyaSanguis
4 maanden geleden
Nee, ik weet niet. Heb het wel in 2014/2015 gelezen
Amadea
4 maanden geleden
Weet je wel nog de clou van enkele andere verhalen in het boek?
RanyaSanguis
4 maanden geleden
Het is zo'n boek zijn als Vet Oud! met kleine geschiedenis verhaaltjes maar welke, weet ik niet
Amadea
4 maanden geleden
Is het bekend dat er vijf delen zijn van Vet Oud? Mogelijk zoek jij dan die over de Gouden Eeuw.
RanyaSanguis
4 maanden geleden
Dankuwel....
Antoni
4 maanden geleden
@RanyaSanguis, is dat nu het correcte antwoord op jouw vraag? Het boek Vet Oud, deel 5, over de Gouden Eeuw? Of zoek je toch nog een ander boek?
RanyaSanguis
4 maanden geleden
Nee, dat was mijn boek.

Antwoorden (1)

Aangezien vragen blijven bestaan zodra erop gereageerd is kan ik net zo goed ook het antwoord geven - omdat ik dat uiteindelijk zelf gevonden heb:

Vet oud! Gouden Eeuw; 15 spannende verhalen over de Tachtigjarige Oorlog en de Gouden Eeuw / Richard Zuiderveld en Aant-Jelle Soepboer. Karakter Uitgevers, 2019. ISBN 9789045215709.

Na vier eerdere succesvolle delen in de Vet oud!-serie nemen Richard Zuiderveld en Aant-Jelle Soepboer je in Vet oud! Gouden Eeuw mee op een reis terug in de tijd naar de zeventiende eeuw. In vijftien zinderende verhalen lees je over de tachtigjarige oorlog, verhitte zeeslagen en de ijskoude walvisjacht. Je leert hoe ons land zich vrijvocht van Spanje en hoe avonturiers onbekende landen ontdekten. Van de specerijenhandel in het mysterieuze oosten tot de weerzinwekkende slavernij in het westen. Naast spannende verhalen zit dit boek ook vol historische weetjes, museumtips en prachtige illustraties.
Amadea
4 maanden geleden