In 1970 werd het International Standard Book Number, otw ISBN, ingevoerd. Boeken die voor dat jaar verschenen zijn hebben dus sowieso geen ISBN-nummer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit dezelfde bron:

Bepaalde werken worden geleverd op bestelling van een afnemer, en in uiterst geringe oplagen, soms slechts één exemplaar. Deze door de afnemer bepaalde uitgave krijgt niet iedere keer een apart ISBN. Doorgaans zal een originele uitgave er al wel een hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schrijvers die een boek in eigen beheer uitgeven, moeten zelf beslissen of ze een ISBN nummer aanvragen.
Uitgevers voegen standaard een ISBN nummer toe, omdat dit nummer bestellen van het boek (door boekhandels) gemakkelijker maakt.

Op de link van het Centraal Boekhuis in de bronnen staat een handleiding met informatie over het ISBN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wel de meeste, maar niet allemaal. Het is trouwens een ISBN, niet een ISBN nummer. De N staat namelijk al voor 'nummer'.

Ik heb zelf voor een boekhandel gewerkt, en nieuwe artikelen (waaronder ook wel eens boeken) zonder ISBN kenden we in het systeem zelf een 13-cijferig nummer toe als identificatie. Dat nummer - anders dan een ISBN - identificeerde het artikel natuurlijk alleen voor ons eigen systeem, dat was niet algemeen geldig.

Het zijn over het algemeen vooral boeken die schrijvers in eigen beheer uitgeven die soms geen ISBN hebben. Alle grotere uitgeverijen werken er standaard mee.