Kun je e-books doorgeven of uitlenen?

In mijn vriendenkring zitten veel verstokte lezers en de boeken circuleren vaak.
Met e-boeken schijnt dat niet te kunnen/mogen, weet iemand hier het fijne van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Of je een e-book kunt 'uitlenen', hangt af van de beveiliging (DRM) die er op zit. De ene uitgever/auteur vindt het geen probleem als een e-book net als een papieren boek door meer mensen gelezen wordt. de ander is bang voor piraterij en timmert het bestand dicht (hoewel elke beveiliging te kraken is).
Dus in de praktijk kun je het ene e-book wel uitlenen en het andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eén van de grote nadelen van ebooks is dat je ze niet cadeau kunt doen. Digitale boeken die je koopt zijn immers vaak voorzien van beveiliging, die het weggeven van een ebook onmogelijk maken. Er doen echter geruchten de ronde dat Amazon werkt aan een cadeaufunctie voor ebooks.

Er zijn wel omwegen om digitale boeken cadeau te doen; zo kun je op Amazon.com cadeaubonnen kopen en deze weggeven, zodat een vriend of bekende er zelf een (digitaal) boek van kan kopen. Maar de charme van het weggeven van een boek is nu juist dat het zo persoonlijk is en dat element verdwijnt dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover het gratis E-books zijn:

Het is dan vaak juist de bedoeling van de schrijver dat het boek door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Doorgeven en uitlenen is dan geen probleem.

Er circuleren vele gratis E-books op het Internet, over ontelbare onderwerpen.