Hoe vind ik een illustrator voor mijn boek?

Ik ben een kinderboek aan het schrijven maar wil er graag tekeningetjes bij. Nou kan ik zelf aardig tekenen maar ook weer niet zo goed. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er ook nog wel een, kunstacademie en al... En op zoek naar werk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien weet ik wel iemand die dat kan en wil doen.
Het hangt er vanaf wat voor boek het is. Waar gaat het over en voor welke leeftijdsgroep is het? En wat voor stijl zoek je?

Antwoorden (6)

Ik weet wel iemand :-D (al kan ik niet in elke willekeurige stijl tekenen, maar dat geldt uiteindelijk voor ALLE tekenaars.).

En misschien is dit ook wel de beste manier ; een oproepje via Internet - al is GV wellicht niet de beste site daarvoor. Vraag ook gewoon in je omgeving rond of er mensen zijn die leuk kunnen tekenen, vraag of je hun werk mag zien, en bepaal of het past bij de stijl van je schrijfwerk - want het ene kinderboek vraagt om een heel andere stijl van tekenen dan het andere, ook afhankelijk van de leeftijd. En dat hoeft niet eens per se een volwassene te zijn ; er zijn tieners die al geweldig kunnen tekenen, en begrijpen dat illustreren weer iets anders is dan zomaar een mooie tekening maken.

Natuurlijk kun je een bekende / erkende / officiele illustrator in de hand nemen, maar dat gaat je uiteraard bergen geld kosten (ettelijke tientjes tot over de 100 euro per illustratie, afhankelijk van de tijd en kwaliteit); die jongens / meiden werken niet voor niks. Binnen je vrienden/kennissen/familiekring kun je vast wel iemand vinden die het project als gezamenlijke hobby wil oppakken, en eventueel, als het boek inderdaad een commerciële status bereikt (wat je nog maar moet afwachten) wil meedelen in de opbrengst, zodat je niet tevoren hoeft te investeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord +
Startpagina heeft een illustratoren.startpagina.nl. Hierop staan verschillende illustratoren. Zoals al eerder beantwoord is het een goed idee om in je kennissenkring rond te vragen. Misschien kun je een oproep plaatsen bij een academie voor beeldende vormgeving? Het mes snijdt dan aan twee kanten, leerschool voor de student en jij wordt (goedkoop) geholpen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
via linkedin kun je niet alleen een profiel maken en een netwerk opbouwen, maar ook dit soort "ik zoek" vragen posten. Het voordeel daar is dat je direct met professionals te maken krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik kan zelf behoorlijk mooi teken maar wat je ook kunt doen is kinderen uit je klas vragen die goed kunnen tekenen zelf heb ik een keer een prijs gewonnen op de basisschool je moest een prentenboek maken
ik won met de mooiste illustarties
bovendien als je echt mooi platen wilt mischien kun wat plakken en knippen op internet ?
er zijn overgens genoeg mensen die graag willen
ilustreren hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk! Elke illustrator is anders (en het medium: inkt, krijt, etc.) en er moet een klik zijn met je verhaal en de leeftijdsgroep. Ik vind Merle Wils prachtig tekeningen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de kunstacademie zou je het kunnen proberen. Ik weet wel iemand kijk maar eens op http://www.emmyvanruijven.nl/