Daarvan wordt gezegd dat het autobiografisch is.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt dan alleen voor het deel "uit eigen leven gegrepen". Het deel wat fictief is, is er bij verzonnen.
Fictief betekent denkbeeldig of bedacht.
Amadea
12 jaar geleden
Dat zijn weer onterechte minnen. Een verhaal wat gebaseerd is op waargebeurde feiten uit iemands leven heet wel degelijk autobiografisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het beste antwoord. Die minnen zijn weer van mensen die te snel conclusies trekken... een autobiografisch verhaal is iets heel anders als een autobiografie. Uit mijn Nederlands boek:
"Het gaat bij fictie om verzonnen verhalen, maar er kunnen toch wel 'echte' mensen of 'ware' gebeurtenissen in voorkomen. Zo kan een schrijver uitgaan van zijn eigen belevenissen, waar hij dingen aan verandert en aan toevoegt. Dan maakt hij een AUTOBIOGRAFISCH VERHAAL."

Andere antwoorden (7)

Geromantiseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of episch drama.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geromantiseerd lijkt me het juiste woord, bij romantiek, bij drama lijkt het me weer gedramatiseerd
Met non-fictie worden informatieve teksten (of beelden) aangeduid, die hoofdzakelijk op de werkelijkheid betrekking hebben.
Onder "werkelijkheid" wordt in dit verband verstaan wat de maker als werkelijkheid beschouwt. Dus uit het leven gegrepen, maar dan wel uit hoe dat leven door de maker gezien wordt.

Dit in tegenstelling tot fictie, dat zich afspeelt in de fantasie van de maker van de teksten.

Dan is er nog (vooral voor tv gebruikt) de term
docudrama.
Dat is een mengeling van feiten en fictie

Maar voor een verhaal worden de termen
fictie en non-fictie gebruikt/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Fictie wordt gebruikt voor verhalende boeken en non-fictie voor informatieve boeken. Een op een waar verhaal gebaseerde roman valt toch onder fictie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met fictie (Latijn: fictio, "vorming") wordt een verhaal of gedachtegang aangeduid, die zich hoofdzakelijk in de fantasie van de auteur of lezer afspeelt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fictie Dan heb je nog wel realistische fictie en
niet realistische fictie. Maar fictie is "verzonnen".
En non-fictie is hoofdzakelijk op werkelijkheid gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
`Fictief` betekent hetzelfde als 'verzonnen' of 'bedacht'.
Een geromantiseerde autobiografie. Of een roman met autobiografische elementen, kan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je met een leuk woord autobiofictie kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan staat er vaak niet 'waargebeurd verhaal', maar 'op waarheid gebaseerd' omdat sommige dingen dus echt gebeurd zijn en anderen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze noemen het ook wel 'faction', half fictie en half feit (fact)...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedramatiseerdl, geromantiseerd...dat lijkt me toch wel het juiste.