Ik zoek een samenvatting van "dreiging uit het verleden" van Theresa Breslin

Het is voor de boekbespreking van mijn zoon. Hij zit in groep 8 en haat lezen. Luisterboeken gaan nog net, maar zelf lezen vind hij saai.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dit nou voor een vraag? Makk je eigen huiswerk!

Het beste antwoord

In de bibliotheek komen veel kinderen die hulp nodig hebben bij hun werkstuk of boekbespreking. De bibliotheek heeft hiervoor speciale databanken met uittreksels en recensies, namelijk de Jeugduittrekselbank en de Jeugdliterom. Ze geven kinderen ook tips welke boeken leuk zijn voor hun leeftijd. Kost niks!
Kijk ook eens op Leesplein.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Simon zit in groep acht, maar lezen en schrijven kan hij nauwelijks. Hij wordt niet begrepen en flink gepest, ook door de leraren. Hij spijbelt veel en verblijft het liefst op een verborgen deel van het kerkhof. Maar daar lijken duistere krachten aan het werk. En als het kerkhof dan geruimd moet worden, vallen er slachtoffers. Is Simon de volgende? Als zijn vriendinnetje verdwijnt, besluit hij haar op het kerkhof te gaan zoeken.
In het boek wordt de worsteling van Simon met zijn beroerde thuissituatie (dronken vader, moeder is weg) en met zijn dyslexie beschreven. Daarin zit zijn grote leerprobleem.

Simon kookt van woede en daar heeft hij alle reden voor. De leraren op school willen niet begrijpen waarom hij moeite heeft met leren. Aan zijn vader heeft hij ook al niets: die heeft meer belangstelling voor drank dan voor zijn zoon. En Simons moeder? Die heeft hij al jaren niet meer gezien. Simon heeft daardoor nog maar één plek waar hij zich op zijn gemak voelt, en dat is het kerkhof. Totdat hij ook daar wordt lastiggevallen nadat er een bijzondere vondst is gedaan. Terwijl Simon alles op alles zet om de indringers bij zijn plek vandaan te houden, merkt hij dat er nog veel meer aan de hand is op het kerkhof.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga jij echt iemand anders zijn huiswerk zitten doen??????????
Amadea
13 jaar geleden
Vermoedelijk gaat het daar helemaal niet om. Dit is een vader die zijn zoon graag wil stimuleren om zijn schoolwerk goed te doen. Door hem een begin aan te reiken krijgt hij (de zoon) hopelijk zin om erachter te komen wat er op dat kerkhof aan de hand is, en wil hij het boek echt gaan lezen!
Een beetje discipline en inzet zijn noodzakelijk om een opleiding af te maken. Als hij lezen haat, en dat niet doet, blijft hij ongeschoold. Poot hem op een stoel. Laat hem dat boek lezen. Laat hem zelf dat verslag maken. Wil je dat hij iets leert of moet hij alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Het is moeilijk, ik weet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat er geen knop met 'zinloze vraag' is, anders had ik hem zeker ingedrukt.
Een goed antwoord!
Mijn zusje is de grootste lees-hater van de 21ste eeuw, maar ik heb haar altijd met boekbesprekingen geholpen door het haar niet uit handen te nemen, maar haar ook niet aan haar lot over te laten.
Haal een paar uittreksels uit de bieb, lees samen het boek (hij 5 bladzijden, jij één o.i.d.) en neem er de tijd voor. Als hij even niet wil of het overzicht kwijt is, leg je hem de inhoud en de rode draad aan de hand van het uittreksel uit. Ik zit nu in 6vwo en er zitten mensen in mijn klas die in hun hele leven +- 10 boeken hebben gelezen, gewoon "omdat ze het niet zo leuk vinden enzo".
Lezen is belangrijk, vraag maar aan de 15 mensen die vorig jaar zijn blijven zitten omdat je hun boekverslagen niet hadden ingeleverd.
Bronnen: